Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 21 oktober 2020

Från Djagilevs skattkista

2010-10-07

År 1954, 25 år efter Djagilevs död arrangerade den engelske kritikern Richard Buckle en epokgörande Ballets Russes-utställning på Edinburgh College of Art i samband med med Edinburgh Festivalen. Den gången fylldes rummen av dofterna bergamotte, ros, jasmin, kryddor och torkade plommon från Djagilevs favoritperfym Mitsouko.

”Étonne-moi, j’attendrai que tu m’étonnes.” (Överraska mig, jag förväntar mig en överraskning från dig.) Det hade Djagilev sagt till den unge Jean Cocteau. Buckle tog upp den kastade handsken efter Djagilev och antog utmaningen att men en färgrik överraskande begivenhet som revolutionerade utställningsgenren som upplevelse och teater.
På Victoria and Albert Museums Ballets Russes-firande i London i år, Diaghilev and the Golden Age of the Ballets Russes 1909-1929, är Guerlains legendariske Art Deco-parym utställd som en helgonrelik i en monter, sida vid sida om ett reseur, en skinande svart hög hatt och en teaterkikare.
Utställningen som är kurerad av Jane Pritchard och Geoffrey Marsh, har först och främst och helt i tidens anda ett politiskt korrekt folkupplysningsansikte, även om den inrymmer den ena skatten efter den andra ur Djagilev stora skattkista av teatral orientalism och modernism, så är det framförallt en fortlöpande berättelse än de utställda föremålen som står i högsätet. Föremålen är uppställda just för understödja den kronologiska berättelsen historiska förlopp.
En kortfattad bakgrundteckning redogör fö den politiska och sociala verkligheten i Ryssland omkring år 1900, innan vi med enkla svart-vita barndomsbilder får en introduktion till pojkens Sergeij Pavlovitj, som i vuxen ålder blev känd som världsmedborgaren, charlatanen och trollkarlen inom teaterkonsten Djagilev. Ett provisoriskt pass, en obetalad räkning från Venedigs Grand Hotel des Bains och en dödsmask i gips inrymmer hans personliga skepnad, för publiken förs vidare till kostymskisser, scenografier och affischer av bland andra Léon Bakst, Georges Braque, Jean Cocteau, Coco Chanel, Matisse och Natalja Goncharova.
Totalt mer än 300 föremål som också inkluderar Auguste Rodin och Una Troubridges studier av Vaslav Nijinskij.
Under tiden visas videos där det berättas om Stravinskij, Debussy, Wagner och andre musikalska strömningar, medan utställningens andra galleri är iscensatt som upplevelser bakom scenen där en balettföreställnings olika delar förklaras.

Huvudattraktionen på Diaghilev and the Golden Age of the Ballets Russes 1909-1929 är Picassos ridå till baletten Le Train Bleu (1924), som målades av makarna Vladimir och Elizabeth Polunin efter målningen Springande kvinnor på strand (1922) under konstnärens överhänseende. Picasso signerade duken och dedicerade den till Djagilev.
Den enorma målarduken som ballerinan Lydia Lopuchova beskrev som ”rörande och levande”, köptes av Richard Buckle för den britiska statens räkning för den nätta summan av £65.000 och har nu hamnat i offentligheten för första gången på tre årtionden.
Den rikt illustrerade utställningskatalogen med hårda pärmat på 240 sidor kostar £35.00: ISBN 9781851776139.


Alexander Meinertz

Se vidare www.vam.ac.uk/collections/theatre_performance/diaghilev-ballet-russes/index.html

Fler Nyheter

Annonser