Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Vackra svanar i trolsk scenografi

2010-09-25

Fakta:

Namn: Svanesøen
Koreografi: Peter Martens
Musik: Tjajkovskij
Ensemble: Den Kongelige Ballet i sceografi av Per Kirkeby
Plats: Operaen, Store Scene, Köpenhamn
» http://www.operaen.dk

Den Kongelige Ballet startade säsongen i toppform i Peter Martins
Svanesøen
med Gudrun Bojesen och Alban Lendorf som ett vackert
matchande par.
Det är sagolikt vackert i Per Kirkebys abstrakta skogsuniversum som
utgör ramverket för de många fina och symboliska svanformationerna i
Peter Martins version av Svanesøen från 1996. Det är magiskt redan i
första akten när den unge Prins Siegfried står i skogen och upptäcker
den vackra vita svanprinsessan Odette, när hon putsar sina fjädrar.
Till nypremiären på Operaen, som blev till en glimrande vacker start
för Den Kongelige Ballet, var det en fröjd att se den härliga och
garvade solodansaren Gudrun Bojesen tillsammans med det unga solist-
stjärnskottet Alban Lendorf bilda par som Odette och Prinsen.

Räddhågset och följsamt skälvande av både ångest och förälskelse ses
Odette i sitt första möte med prinsen. Hon har fantastiskt vackra armar
och Bojsen är en enormt säker dansare igenom hela kvällen i
dubbelrollen som Odette/Odile, där hon som den svarta Odile i andra
akten är kylig utan att vara bitchig.

Den karismatiska Alban Lendorf, som för första gången dansade Prinsen,
har de vackraste klara linjer och epaulementer i dansen. Han äger en
framstående precision i sina hopp och förmår utan att använda stor
mimik att ange den rätta karaktären för den distanta, drömmande
prinsen, som låter sig luras och sviker sitt löfte till Odile. I deras
helt igenom musikaliska fraseringar upplever man, att Bojesen och
Lendorf fullständit har lyckats nå fram till det själsliga i
Tjajkovskijs musik, som spelades vackert av Kapellet och Tobias Durholm
på soloviolin under ledning av den estniske Vello Pähn.

Mads Blangstrup är farlig, men behärskad som den onde von Rothbart och
Christopher Rickert en härlig och elegant hoppande Narr.
Nicolai Hansen
ger liksom tidigare karaktär åt Benno, som i den första akten dansar en
fin pas de trois med Jaime Crandall och Lena-Maria
Gruber.
Scenen med de fyra småsvanarna som med sina zig-zag hopp alltid
vinner poäng är stålande utformad och att låta hela 16 barn från
balettskolan medverka i den första aktens hovdanser.

Festen i den andra akten bjuder både på god koreografi och dans med
sitt raffinerade pas de quatre med eleganta Marcin Kupinski flankerad
av Diana Cuni, Kizzy Matiakis och Jodie Thomas. Maria Bernholdt och
Constantine Baecher ger intensitet och charm till den ungerska dansen,
och det är sensuell glöd i Giorgia Minnella och Sebastian Kloborg i den
ryska dansen. Det är också glädjande att se att det är precision i
svanflocken.

Många fler dansare får chans att medverka i huvudrollerna under de
kommande föreställningarna Svanesøen.
< br/>
Speas på Operaen i Köpenhamn till 6. november.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser