Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Maktspil med komik

2010-09-23

Fakta:

Namn: Poppea
Koreografi: Ingun Bjørnsgaard
Musik: Biosphere och Monteverdi
Ensemble: Ingun Bjørnsgaard Prosjekt
Plats: Dansehallerne, Köpenhamn
» http://www.dansescenen.dk/

De norska gästspelen på Dansescenen startade med Ingun Bjørnsgaard Prosjekts
starka Poppea.
Ingun Bjørnsgaard, som är en av Norges ledande koreografer, äger en utsökt
förmåga för att blanda inte bara modern dans, balett och teater, men också
allvar och komik. I dansföreställningen Poppea från 2009, som är
inspirerad av en av antikens starka kvinnogestalter – kejsar Neros
älskarinna, som kämpade sig fram till att bli kejsarinna – lyckas till och
med Bjørnsgaard elegant att fläta in musiken från Monteverdis barockopera
Poppeas kröning.
Raffinerat startar föreställningen med att de två dansarna Ida Wigdel och
Lone Torvik med satirisk twist och sjunger imponerande flott Poppeas och
Neros avskedsduett. Men med bägge iförda klänningar antyds det redan här,
att föreställningen också handlar om att skillnaden mellan man och kvinna
här är utsuddad i jakten på makten. Och med Wigdel i servitrisdräkt och
Torvik förvandlad till Playboy Bunny med kaninsvans blir även frågan om
härskare och tjänarinna satt på spel.
Enastående klumpigt och komisk är lustarnas kamp när Mattias Ekholm går
emellan de båda kämpande kvinnorna och leker med deras ben,
och Aleksandre Sende och Erik Rulin både stöttar, knuffar och slänger omkull
varandra i sin inbördes kamp.
Såväl solon som duetter och ensembeldans med de fem expressiva dansarna i
Ingun Bjørnsgaard Prosjekt bjuder på fin och smidig dans och komiska
marionettinspirerade rörelser kryddade med klassiska balettattityder och
massor av gester. Hela känsloregistret står på spel i den bildrika
koreografin som omväxlande dansas till arior av Monteverdi och Biospheres
fina samplade och elektroniska kompositioner.
Uppenbarligen inspirerat av Neros förvisade hustru, Ottavia, dansar Ida
Wigdel en otillräknelig djurisk hämndans med kviv och aggressivt kastas det
tomma ölburkar från scenografiens tältöppningar, på samma sätt som kroppar
förbrukas och kastas bort likt objekt. Det är inte dygden som segrar i
Poppea där alla dansare slutligen hamnar i en stor och lustigt koreograferad
hög av dansare.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser