Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 21 september 2020

Grymhetens estetik

2010-09-12

Fakta:

Namn: Poppea
Koreografi: Ingun Bjørnsgaard
Musik: Monteverdi og Geir Jenssen (Biosphere)
Ensemble: Ingun Bjørnsgaard Prosjekt
Plats: Dansehallerne, Köpenhamn
» http://www.dansescenen.dk

Den romerska kejsarinnan Poppea och hennes själviska makthunger är utgångspunkten för Ingun Bjørnsgaard i hennes märkligt fascinerande verk Poppea. Det är inte det lätta och graciösa uttrycket, som den norska koreografen tillber i sin koreografi. Den är grov och plump, och de fem dansarnas hållning är inte rank och elegant, de är kutryggiga och medvetet klunsiga. En slags grymhetens estetik, som återspeglar de egoistiskea kamper och dueller som föregår i verket som börjar så harmlöst med en sjungande flickor: ”Come to me, my love” sjunger de så oskyldigt, men tämligen snart uppenbarar sig cynism och brutalitet.
Dansarna sparkar och lappar till varandra och deras ögon lyser av inbördes förakt. De går och klättrar över varandra för att komma vidare. Kärlekslivet består av övergrepp mot båda könen. De beter sig som som förvildade varelse och när de inte är i inbördes kamp drar de sig tillbaka i sina hålor som finns längst bak på scenen i något som liknar mullvadshögar.
Likt en diabolisk Uma Thurman leker den mycket karismatiska Ida Wigdel med en kniv mot en kudde. Det hårda mot det mjuka. Lusten att döda riktigt lyser som en ond aura kring henne. Hon är farligt attraktiv.
Slutligen ger de fem medverkande upp. De är både sårade och döende och snart sänker sig det obönhörliga mörkret över dem. Det är absurt och groteskt och samtidigt så genomtänkt när det gäller till exempel att kasta skit likt nutida politiska debatter eller från när det gäller giriga affärsmetoder.
Verkets ljudmatta av gammal Monteverdimusik och modernare toner av Geir Jenssen samt dansarnas egen operasång är intressant och ofta så spännande, att dansen inte lyckas leva upp till samma grad av intensitet. Dessutom skulle det behövas spännande och med dramatiska kostymer, särskilt till de två herrar som endast är iförda shorts med respektive T-shirt och polotröja.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser