Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Från Almodóvar till Beckett

2010-09-12

Fakta:

Namn: Now she Knows
Koreografi: Ina Christel Joannessen
Ensemble: Zero Visibility Corp
Plats: Dansehallerne, Köpenhamn
» http://www.dansescenen.dk

Med klara stämmor sitter två flickor och sjunger en norsk vaggvisa. De är klädda i något som kan liknas vid nationaldräkter – för män. En jänta i stickad klänning dansar till deras sång. Det råder ren turistidyll och norsk nationalromantisk stämning. Men så störs pastoralen i Ina Christel Joannessens verk Now she knows, och det myllrar fram moderna kvinnor på scenen. Det är som att titta på en fotoutställning av den amerikanska konstnären Cindy Shermann. Här är alla sorterrepresenterade i närapå alla åldrar och storlekar: Barbie-modellen, den gravida, pojkflickan, den trötta modern, överklassflickan, den utflippade o s v. Alla går fram till på scenen och hälsar på publiken. Det verkar överväldigande det är 20 kvinnor på scenen enligt programmet. Det är en ovanlig syn på en modern dansföreställning med så många på scenen.

Den gravida Pia Elton Hammer, är nästan den som dansar mest av dem alla. Likt “Vinnie” i Samuel Becketts absurda drama Lyckans dar sitter hon fastlåst och kan bara röra överkroppen. Är fjättrad vid allt som handlar om hennes kön, moderskapet hennes känslor till mannen, som är försvunnen. ”He is gone. I shall never see him more”, ljuder den svulstiga arian från högtalaren. Precis som i Becketts dramatik är hela scenen så överdriven, att det blir kul, särskilt för att Pia Elton Hammer har glimten i ögat, medan hon hon fäktar vilt och hjälplöst med armarna.
Det råder lyckligtvis ingen brist på humor i Now she knows. Med självironisk distans får vi en omgång feminin Jane Fonda-aerobics till barockmusik. Och med stora stövlar och tutu och bar överkropp spänner några av dansarna upp sina muskler. Eller bristen på muskller på ett slags maskulint och plumpt, djuriskt eller kanske efterapande sätt. Kroppsfixeringen är tydlig i Ina Christel Joannessens verk. Snart är der powerträning i en stor grupp. Dansarna står långt framme på scenen, som om det fanns en spegel och publiken vore spegelbilden. Eller så kan publiken spegla sig i dem på scenen, och det kan säkert många kvinnor i publiken göra. Det är modernt kvinnoliv som visas upp.
I en scene bär alla kvinnor skor, högklackade skor. Som på kvinnorna i Pedro Almodóvars filmer trippar dansarna rundt på höga klackar – hand i hand. Systerligt. Även de två som har grymtat som något i stil med en säl är också iförda högklackat och går fint i långdans med de andra. Och när Kvinnorna lämnar scenen står skorna kvar med, väl belysta på scenen, som i en butik. Olika former, färger och storlekar, färdiga att prova och gå vidare i.

Now she knows visas på Dansens Hus i Stockholm den 17 och 18 september.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser