Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 27 november 2020

Allsidiga balettvirtuoser

2010-08-25

Fakta:

Namn: Program A med verk av Helgi Tomasson, Christopher Wheeldon och Jorma
Ensemble: San Francisco Ballet
Plats: Tivolis Koncertsal, Köpenhamn
» http://www.tivoli.dk/ballet

San Francisco Ballet inledde sitt gästspel på Tivoli med enormt musikalisk och virtuos dans bland annat i ett mästerverk av den unga koreograf-stjärnan Christopher Wheeldon.

Den klassiska baletten mår väl hos San Francisco Ballet. Det blev man omedelbart övertygad om när kompaniet i lördags inledde sitt veckolånga gästspel på Tivoli i Köpenhamn.
Isländska Helgi Tomasson har inte bara varit en fordrande och framgångsrik balettchef under sina 25 år som chef gjort sitt kompani till ett av de främsta i världen. Han har samtidigt varit chefskoreograf för San Francisco Ballets och skapat en lång rad verk för kompaniet. Dessutom har han skapat verk för många andra kompanier, och Prism, som inledde kvällen, har Helgi Tomasson ursprungligen kreerat till New York City Ballets koreografiska projekt, The Diamond Project, 2000.
Verket är genomsyrat av musikalitet, det ska också till en koreograf av Tomassons musikaliska kaliber för att ro iland med att sätta steg till Beethovens första pianokonsert. I den neoklassiska stil som verket består av, lyckas Tomasson med lika stor elegans som Balanchine förmådde – få oss att ”se musiken och höra dansen”.
Prism visar också en vittomfattand provkarta på olika uttryck och är med sina 29 dansare samtidigt på scenen en elegant presentation av det teckniskt utvecklade kompaniet.
I den första satsen är Venessa Zahorian en härlig solodansare flankerad av den två eleganta och högt luftburna herrar, Jaime Carcia Castilla och Isaac Hernandez. Jo, man kan gärna dansa till kadencen i första satsen, så som som Zahorian gör det raffineat högt på tå.
I den svävande andra satsen är Yuan Yuan Tan, som är en av kompaniets yppersta ballerinor fullständigt förtrollande med sina vackra linjer, smidiga benlyft och musikaliska fraseringar i pas de deux med den högt hoppande Tiit Helimets. Och visst är den svartklädde Hansuke Yamamoto en virtuost hopande dansare i den tredje satsen.
Med Roy Bogas vid flygeln Tivolis Symfoniorkester i orkesterdiket under ledning av San Francisco Ballets egen dirigent, Martin West, var det ett rent nöje att lyssna till Beethovens musik i Prism. Roy Bogas spelade också till Tomassons Chaconne for piano and two dancers från 1999 till musik av Händel. En charmerande, lekande och överraskande duo med de två dansarna iförda träningskläder, och på samma sätt som i Jerome Robbins’ A suite of Dances, som Den Kgl. Ballet dansade under förra säsongen, får man se hur en dans blir till. I Chaconne var Vanessa Zahorian tilbaka på trippande tåspetsar och i massor av snurrande piruetter, nu tillsammans med Joan Boada i kraftfulla hopp och golvrörelser.

Den unga brittiska koreografgeniet Christopher Wheeldon, som till hösten ska koreografera Tornerose till Den Kgl. Ballet, har sedan år 2000 skapat hela nio baletter till San Francisco Ballet. Within the Golden Hour koreograferade han till kompaniets 75-års jubileum 2008, och det är på alla sätt och vis en enorm förmån att få uppleva det organiska, musikaliska och stämningsfulla verket for 14 dansare iförda i raffinerade turkosa och olivfärgade kostymer badande i ett varmt ljus som om det vore dagens sista solstrålar.
Till ståkar av Ezio Bosso krydrdat med inslag av Vivaldi råder ett vidunderligt flyt och en otrolig uppfinningsrikedom i Wheeldons klassiskt baserade steg som innehåller skojiga sneda lyft och raffinerade pikanta valssteg till vaggande pizzicato-rytmer. Här finns det väldigt fina detaljer.

Och Wheeldon vet att bruka och bearbeta sitt material. Bland de tre vackra soloparen kunde man på premiärkvällen se Sarah van Patten – som några kanske kommer ihåg från hennes tid som dansare i Den Kgl. Ballet – tillsammans med Pierre-François Vilanoba i en härlig pas de deux med super läckra rörelsekvaliteter.

Sara van Patten var också en av de raffinerade tutuklädda ballerinorna i Jorma Elos avslutande Double Evil från 2008 med masvis med skeva och brutna kroppslinjer. Och även associationer till Dockdansen Coppelia tillsammans med stråk av streetdance bland männen.
Jorma Elos koreografi har inte samma driv och pondus som Wheeldons, utan bär mera prägel av show till den pulserande och inte så lite bonbastiska musiken av Glass ov Martinov. Men dansarna är utmärkta är förträffliga, det blev ett fantastiskt återseende med San Francisco Ballet, som inte har gästat Danmark sedann 1998.

Program A upprepas den 27 augusti. Program B med verker av Possokhov, Balanchine, Tomasson och Morris, spelas 24-26 augusti.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser