Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 23 september 2020

Det Kongelige till Norrland!

2010-08-19

Det Kongelige Teater i Köpenhamn startar säsongen 2010-11 med en urpremiär på Poul Ruders opera Dancer in the Dark, som bygger på Lars von Triers musicalfilm med samma namn. Filmen, som belönades med Guldpalmen i Cannes i 2000, är en gripande och känslosam berättelse, som passar perfekt till operagenren. Danske Poul Ruders är en internatiionelt känd kompositör, och hans kända opera Tjenerindens fortælling (Tjänarinnans berättelse), baserar sig på en roman av Margaret Atwood, och den operan hade premiär samma år som von Triers ovan nämnda film, nämligen 2000. Operan Dancer in the Dark är en samproduktion med NorrlandsOperan i Umeå, där Det Kongelige gästspelar 15, 17, 19, 21, 23 och 24 oktober.

Dessutom presenterar Det Kongelige Teater i höst några av sina mest omtyckta verk i ett nytt ljus. Törnrosa i Christoffer Wheeldons tappning blir inte riktigt så lång som vanligt, utan är mer tänkt som en familjebalett. I sin nya utformning startar baletten med att en pojke träder in i en bild från sagan Törnrosa.
Under förra säsongen förnyades Bournonvilles Napoli av Sorella Englund och Nikolaj Hübbe och placerade handlingen i 1950-tal istället för den vanliga 1850-talsomgivningen i form av ett folkloristiskt Napoli blev den mer inspirerad av neorealistisk italiensk filmstil.
I den kommande säsongen får istället den danska nationalklenoden Et Folkesagn (En Folkvisa) göra en tidsresa fram till till 1860’-70-talen. De brukar annars pågå i en folksageaktig medeltid eller möjligen renässans. Här är det scenografen Mia Stensgaard som har låtit sig inspireras av den danske konstnären Vilhelm Hammershøis interiörer. Det blir med andra ord mycket mer grådagrar än den tidigare versionen i scenografi av Dronning Margrethe i många olika starka färger.
Det blir även en blandad Balletaften med dansk koreografi från tre olika århundraden: August Bournonvilles Konservatoriet, Harald Landers mästerverk Etudes och ett helt nytt verk av Johan Kobborg. Det som binder samman de tre verken är att de fokuserar på dansen i sig, i form av baletter i träningssalen, med andra ord själva dansen som konstnärligt verktyg, alltså metabaletter.
Det Kongelige har sedan 2009 ett ungdomskompani Kallat Kompagni B. I höst kommer de att presentera ett dansverk av koreografen Anne Chrosset som bär den märkliga titeln Hvem f..#%&! er Nijinskij. Kompagni B är alltså ett ungdomskompani som dansar för barn och ungdom och kompaniet består av dansare från 7:e till 9:e klasserna i Det Kongeliges balettskola.

Den Kongelige Ballets dansare kommer även att visa egna koreografier på en workshop på Skuespilhusets Lille scene. Dessutom kommer Det Kongeliges Gammel Scene bli spelplats för balettchef Nikolaj Hûbbes pedagogiska projekt Hübberiet, där han tillsammans med, debattörer och forskare samtalar om balett interfolierat med dans. Vilka olika ämnen som ska avhandlas under dessa aftnar är ännu inte bestämt.

I ett balettprogram kallat Dans2go återkommer Georges Balanchines Serenade, som bjuder på ett feminint universum, i gengäld ger sig istället de manliga dansarna i kast med Jorma Uotinens koreografi Jord. Dessutom återkommer Peter Martins Svanesøen på repertoaren. Det gör även John Neumeiers En Skærsommernatsdrøm samt den redan omnämnda 1950-tals Napoli i Sorella Englund och Nikolaj Hübbes tappning.
På Gammel Scene kommer även Pantomimeteatret att dansa när deras egen Påfugleteatret är stängd för säsongen. De dansar Dinna Bjørn och Dronning Margrethes Svinedrengen.
Det blir även ett internationellt gästspel på andra sidan årsskiftet med Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Compagny som visar kompaniets 25-årsjubileumsföreställning Serenade/The Proposition.
På Gammel Scene blir det även en urpremiär av Dansk Danseteater med Tim Rushtons Love Songs, ett jazzigt program där den dansk-svenska jazzsångerskan Caroline Henderson medverkar.

Torben Kastrup

Fler Nyheter

Annonser