Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Cirkus som livsform

2010-06-29

Fakta:

Namn: Chouf ouchouf.
Koreografi: Martin Zimmermann och Dimitri de Perrot
Plats: Le Grand théâtre de Luxembourg
» http://www.theatres.lu

Alla kommer de från Marocko, inflyttade från söderns ökentrakter till
Tanger för att tjäna sina uppehälle. Idag är dessa tolv killar och två
tjejer eftersökta artister i nycirkuskompaniet Groupe Acrobatique de
Tanger, som Sanae El Kamouni startade 2003. Sedan dess har allt gått
fort. Succé redan för deras första föreställning Taoub 2004 i regi
av den franske nycirkuskoreografen Aurélien Bory med turneè i Marocko
och i Europa.
El Kamounis idée är att sätta nytt liv i den gamla
akrobatiktraditionen som fortfarande lever kvar men som idag mest är en
turistattraktion där de olika karaktäristiska rörelserna tagit formen
av en serie populära shownummer.
Deras senaste föreställning Chouf Ouchouf (betyder på
arabiska: titta och titta igen) som de just nu turnerar med i Europa
har de båda schweiziska nycirkusartisterna Martin Zimmermann och Dimitri de Perrot, inte bara gjort koreografin till utan också musiken
som är en mix av traditionell arabisk och inspelade ljud från gatulivet
i Tanger. För rörelserna, det poetiska, humoristiska och bitvis
sarkastiska innehållet och den sprittande livsglädjen har dessa
skickliga akrobater lyckligtvis getts fritt utlopp. Till allas glädje.
Inte minst publiken som klappar och hejar med i alla deras halsbrytande
upptåg.
En av huvudfigurerna är en slags mänsklig figur som de tillsammans
bygger upp genom att i olika variationer klättra upp på varandras axlar
för att sekunderna efteråt kasta sig runt i ett slags huvudstupa
rundhopp som de excellerar i. En tradition som de tagit med sig från
sina förfäder bosatta i öknen. Akrobaterna var lite av krigsförsvarare
eftersom de klättrade högt upp för att på långt håll se när fienden
kom. Senare kom handelsmännen att använda dem för att följa andra
karavaners handelsvägar och eventuella faror som lurade på dem.
På scenen finns en serie olika höga modulerbara tornliknande
konstruktioner som de jonglerar med; bygger samman, klättrar upp och
ned för, dyker in och ut i för att på alla upptänkliga sätt berätta
sina liv. Om marknaderna, gatulivet med sitt kaotiska oväsen men också
deras egna liv som mest går ut på att till varje pris överleva. Man
hjälps åt så gott man kan men de äldre lyckas inte hänga med i alla
vändningarna. Ger upp och börjar i stället spela banjo i något gathörn
eller försvinner in i en moskéliknande ingång medan de med avund
betraktar ungdomarna som lyckas klättra upp på någon överlastad båt som
förväntas föra dem till lyckligare breddgrader. Somliga går under,
medan skickligaste lyckas överleva strapatserna.
En beslöjad kvinna bär
runt på en man med bara en arm medan andra vecklar in sig i de mest
hallucinatoriska rörelsemönster man kan komma på samtidigt som en annan
försöker hålla takten genom att krasa med en tom plastflaska, som han
stunden efter slänger ut bland högen redan sönderkrossade sådana som
bara ligger där och slängs bland rader av vita träningsskor. Som på en
badstrand, ett turisteldorado där de livnär sig när de inte har lyckan
att som nu turnera med sitt kompani.
För att tjäna en slant extra, de
flesta har stora familjer som de måste livnära, säljer de sina
T-shirt runt på olika marknader samt efter denna föreställning.
I
det rika Luxemburg, där jag såg föreställningen, togs den emot med stående
ovationer. Men hur många som köpte deras T-shirt anar jag inte. Som
någon sa i mängden:
– Man väntade sig ju inte det!
Som sagt chouf ouchouf. Titta men tänk för här handlar det om att
överleva.

Föreställningen Chouf ouchouf visas bland annat under KIT´s nycirkusfestival i Köpenhamn 15, 16 och 17
augusti
se www.kit.dk

Ann Jonsson

Fler Föreställningar

Annonser