Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Strålande solo av Csilla Nagy

2010-06-18

Fakta:

Namn: Sitting on the Fence
Koreografi: Csilla Nagy
Plats: Stora Torget, Karlstad
» http://dans-i-varmland.regionvarmland.se/

Jag läste någonstans att verklig självkänsla, och verklig ödmjukhet bara är två sidor av ett och samma mynt. Att de allra bästa konstnärerna är fullkomligt oberoende av både självhävdelse och ytligt smicker, eftersom de gör det de gör från hjärtat. En sådan konstnär är dansaren och koreografen Csilla Nagy.
Under den internationella Solo-dans och teater-festivalen i Stuttgart år 2008 vann hon bade det stora koreografpriset och publikens eget pris med sitt solo Sitting on the Fence. Jag hade formånen att se detta verk på en scen på stora torget i Karlstad i samband med festivalen Abundance.

Sitting on the fence innehåller ingen uppenbar röd tråd. Inte heller några direkta känslouttryck. Scenansiktet, den mask som de allra flesta dansare tar pa sig under en foreställning har Csilla Nagy lagt åt sidan och det gör verket uppfriskande avskalat och rent. Solot består av fragment av rörelsematerial, till synes slumpvis valda resultat ur ett koreografiskt laboratorium. Materialet ar tekniskt skickligt, det är originellt och det är roligt.

Csilla Nagy är ursprungligen från Ungern, men arbetar som dansare, koreograf och lärare över hela världen. Hon har tidigare jobbat med både gruppkoreografier och olika typer av installationer, men har en särskild förkärlek for solodansen. Tidigare soloverk ar bland annat Blu (2005) Monomania (2006) och Understand or Feel it? (2008).

Efter att ha dansat färdigt plockar koreografen upp en mikrofon. -Jag skulle vilja säga några ord innan jag går av scenen, börjar hon.
-Det här gjorde jag väl ganska bra, det blev några fina ögonblick i det här solot. Inte bara några få heller förresten, utan ganska många, fortsätter hon.
Genom att upprepa sekvenser ur sitt verk visar Csilla Nagy sedan exakt vilka ögonblick hon tyckte var extra bra.
Publiken gapar. Jag tror inte nagon av oss tidigare har sett en kvinna med sadan kompromisslös integritet och helhjärtad humor.
Hon fortsätter med att även upprepa misstag ur koreografin, och beklagar sig över sina ofärdigheter som dansare och konstnär. Slutligen får publiken ett val – dansaren kan gå av scenen nu så är verket färdigt. Eller så dansar hon det en gång till, och den har gången, lovar hon, ska hon gora det ordentligt. Valet ar självklart.
Efter att ha dansat igen tackar Csilla Nagy för sig, hoppar upp pa en cykel och ger sig av. Hon lämnar efter sig några sekunders fullständig tystnad, och en hänfordhet som, åtminstonde för mig höll i sig länge efter att minnet av hennes dans börjat blekna.

Kristin Hagegård

Fler Föreställningar

Annonser