Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

Tyngd och tristess

2010-05-03

Fakta:

Namn: Crépuscule des océans
Koreografi: Daniel Léveillé
Plats: Baltoppen i Ballerup, utanför Köpenhamn
» http://www.baltoppen.dk

Ludwig van Beethovens mjuka pianomusik blir haart attackerad av dansarna i verket Crépuscule des océans av kanadenska Daniel
Léveillé.
Dansarna som omväxlande bär svarta underkläder eller är helt
nakna
bankar med fotsulor och handflator i golvet så att man blir orolig att de ska skada sig. De sparkar i luften likt aggressiva utövare av
kampsport och rör sig hastigt runt i luften som för att parera ett
imaginaert angrepp.
Det handlar inte om att visa på lätta eller
lyriska uttryck i Daniel Léveillés Crépuscule des océans, istället handlar det om allvar och tyngd.
Till och med när dansarna lättar från golvet i explosiva hopp
landar de tungt på golvet igen. Som fåglar som inte riktigt kan flyga.
Det är faktiskt lite intressant med detta ovanliga insisterande på det tunga och det allt annat än lätta.
Vad Crépuscule des océans för övrigt handlar om är oklart, vilket för det mesta heller inte brukar göra något. Även om dansen inte står för något speciellt är ju stämningar och
känslor sig tillräckligt innehåll. Men intressanta stämningar uteblir i Daniel Léveillés verk, och Crépuscule des océans blir
ointressant, särskilt som de höga sparkarna och snabba vändningarna hela tiden upprepas gång på gång.

Dock sker det med en viss variation i utförandet men trots allt blir
den enkla koreografin ganska enformig under loppet av
föreställningens gång. Det blir lite för allvarligt och
tungt, också på grund av att det inte finns någon musik som följer
dansen.
Dessutom är dansarna väldigt självtillräckliga och
melodramatiska på ett sätt som goer det hela ofrivilligt komiskt, som
när dansarna står nakna med allvarliga tomma ansikten. Jag förstår
inte vad nakenheten tillför i den här kontexten.

Daniel Léveillés dansare är av väldigt olika sort, stora och små,
unga och lite äldre. En icke homogen grupp och det är dessa
skillnader som tillsammans med tyngden i föreställningen som är det
mest spaennande med det hela. Man skulle vilja se dessa utmärkta och
fina konstnaerer i en annan koreografi där de kunde få delge mer av
sig själva.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser