”Omorganisation av balettsektionen”
Kungliga Operans presstjänst meddelar att Marc Ribaud återgår till tjänst och ”fullföljer sitt kontrakt” som går ut i juni 2011.
Operachefen Birgitta Svendén har tillsatt en ”extern utredning” där man ”nu kunnat utesluta anklagelsen mot Marc Ribaud om sexuella trakasserier mot en medarbetare på Operan. Ett arbete har samtidigt inletts för en omorganisation av balettsektionen.”
Birgitta Svendén har också meddelat att Operans personal ska utbildas i frågor om jämställdhet och sexuella trakasserier.
I presstjänstens korta meddelande fäster man sig vid den lilla meningen om omorganisation av balettsektionen. Det verkar rimligt att sätta den i samband med Ribaud, och kanske också med det faktum att han kvarstår i tjänst till 2011, men uppenbarligen inte längre. Är det en transaktion för att möjliggöra att han i praktiken inte behöver vara på plats i operahuset? Att arbetet löper på med t f balettchefen Ann Lund alldeles utmärkt? Samt de tre balettmästarna som sköter det dagliga?
Märkligast är förstås formuleringen om att man kunnat ”utesluta” anklagelsen om sexuella trakasserier. Betyder det att de aldrig inträffade? Att den anklagande personen tagit tillbaka sin anklagelse? Och varför uttalade sig i så fall förre operachefen Anders Franzén om balettchefens ”latinska temperament”?
Kungliga baletten måste få gå vidare och få arbetsro. Men det behövs också en kraft som leder det komplicerade arbetet för dansen i ett operahus där traditionen och samtiden måste mötas och få utvecklas. Det officiella uttalandet tyder på att ’huset’ insett allvaret i frågan om arbetsmiljön, men vad som brådskar är en balettchef som kan ta ut en kompasskurs för ett modernt danskompani med ett stort arv i bagaget.
Dags att börja spana efter någon som kan utföra ett sådant arbete: månne det går att locka Johannes Öhman tillbaka till Stockholmsoperan? Månne dags att tänka i helt nya banor och söka en person som skulle kunna koreografera en ny profil för en gammal balettkår som Örjan Andersson? Ska ett operahus på 2000-talet se ut som andra operahus eller utveckla en egen identitet? I så fall, vilken?
Margareta Sörenson
Fler Nyheter