Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

Med Gertrude Stein som Musa

2010-03-08

Fakta:

Namn: Always Now Slowly
Koreografi: Lars Dahl Pedersen
Plats: Dansescenen, Dansehallerna, Köpenhamn
» http://www.dansescenen.dk

I det tredelade verket Always now slowly är koreografen Lars Dahl Pedersen inspirerad av den amerikanska avantgardeskribenten Gertrude Stein. I ljudcollaget som ledsagar dansen ingår Steins stämma som en språklig rytm tillsammans med den blandade musiken. Koreografens musa är således ytterst närvarande verket igenom.

Lars Dahl Pedersen är känd för att koreografera blixtsnabba steg och rörelser som får dansarna att susa som en tornado över scenen. I Always now slowly visar Lars Dahl Pedersen att han fortsatt är en fena på att göra koreografi i ett imponerande högt tempo och det första verkets två dansare, Louise Hyun Dahl och Petra Fors, kan dessutom följa med i flödet. Men från den ena sekunden till den andra kan de också bryta det rasande tempot för att strax därefter hänge sig åt långsamma, mjuka rörelser som böljar genom deras kroppar. Dessa byten av tempi från den ena ytterligheten till den andra gör att koreografin blir dynamisk och spännande att se. De två kvinnorna verkar attrahera varandra och deras dans beskrivs som en ”Valentine af Gertrude Stein”.
I den andra delen är det två män, som dras till varandra, men de konkurrerar också med varandra. Än ligger de ihopflätade i varandras armar och ben, än står de med arroganta miner och är avståndstagande eller slåss med varandra. De är fångade i repetitiva mönster som varje vänskap eller parförhållande kan känna igen sig i. Men upprepningarna är inte tråkiga att titta på för de består av intressant och nyskapande koreografi, till exempel när den ena dansaren hastigt rullar över den andres bakåtböjda kropp och tar fart med hjälp av skulderbladen. Snyggt och uppfinningsrikt!

Always now slowly är en triptyk, där den sista bilden gärna skulle kunna undvaras. Här samlas alla de fyra dansarna, två svenska och två danska i en fri tolkning av skådespelet Three Sisters Who Are Not Sisters. Danserna bär underkläder, strumpor och lackskor, men det blir mest själva utklädningen som är det spännande med denna del. Här hörs inte bara Gertrude Steins röst i ljudcollaget, dansarna stannar själva upp här och där och citerar författarinnan. De här talade sekvenserna gör att dansen bromsas upp som redan från början är en smula rörig på grund av de många vitt skilda musikstyckena.

Den inkännande och intensiva stämning som präglade de två första verken saknas helt här. Det blir lätt teatralt och pretentiöst, när koreografen och dansarna flätar in monologer och dialoger i dansen, När orden inte bidrar med något annat än det som koreografen redan har berättat, upplevs de talade inslagen bara som pseudointellektuella yttringar i den fysiska dansen Det är tråkigt för Lars Dahl Pedersen är en av få unga danske koreografer, som verkligen jan förmedla känslor och historier så att publiken både blir hänförd och berörd, han behöver inga ord för att nå ut med sin dans.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser