Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Dans på film – och i verkligheten

2010-02-25

Fakta:

Namn: Decoding samt Springdance med Enigma, Like a Star samt Cadance
Koreografi: Tim Rushton
Regissör: Torben Glarbo
Ensemble: Dansk Danseteater
Plats: Dansehallerne
» http://www.danskdanseteater.dk/

I sin nya dokumentärfilm Decoding följer Torben Glarbo koreografen Tim
Rushton under skapelsen av hans verk Enigma. Vi får följa verkets
utveckling från den allra första utkast ända till premiären.
Det är
inte för första gången som Torben Glarbo gör en dokumentarfilm, som
handlar om Tim Rushton och dans. Han har också gjort filmen
Bournonville Monkey Business, som handlar om baletten med samma namn,
som Tim Rushton skapade till Den Kongelige Ballet, som turnerade runt
med den i Brasilien.
En god dokumentärfilm kan göra vilket nördigt ämne
som helst spännande för en stor publik, men Decoding är inte alls en
sådan film. Det är inte heller någon dålig film, men den riktar sig
mest av allt till dansnördar, för den initierar inte filmpubliken i
själva ämnet, den bara registrerar skapelseprocessen utan några som
helst kommentarer som skulle kunna guida en nybörjare i danskonsten.
Dessutom saknar Decoding helt och hållet dramatisk nerv, det finns
ingen spänning eller lockelse som fångar publiken.
Men som dansintresserad får man fin inblick i den konstnärliga
processen utan divalater, med en empatisk koreograf och en grupp hårt
arbetande dansare. Lite mer humor och dramaturgi skulle ha kunnat lyfta
Decoding till att bli något mer än en dansfilm för en redan hängiven
och övertygad publik.

Efter premiären på Torben Glarbos film kunde publiken också få uppleva
verket Enigma, dock i en väldigt förändrad form i förhållande till den
ursprungliga versionen. Ursprungligen var verket 40 minuter långt, men
nu var det nerskuret till 25 minuter. Väck var de mobila speglarna och
lamporna. Endast två sneda speglar i fonden fanns kvar. Det var en bra
minimerande disposition, som eliminerade det annars lite för röriga
intrycket. Men det var sorgligt att de originella och fantasifulla
kostymerna hade bytts ut mot något, som liknar vardagliga trista
joggingkläder. Borta var även de flimrande tecknen i
videoprojektionerna och de mystiska kroppsmålningarna. Dessutom fick vi
klara oss utan cellisten på det mobila underlaget, som i
originalversionen spelade medan han gled runt bland dansarna.
Det är
faktiskt som om allt det gåtfulla och märkliga som var så lockande i
den ursprungliga versionen av Enigma har försvunnit från verket.

På programmet fanns även Adi Salants Like a Star, som dansas framför en
förstoring av Roy Lichtensteins målning Sunrise (1965). Like a Star är
en hyllning till det glada 60-talet till musik av bland anndra Rolling
Stones, med unisex kostymer mönstrade med flower power-blommor och dans i täta
formationer som en hyllning till kollektivet.
I verket ingår även ett
solo med besynnerliga famlande steg och rörelser, vackert dansat av
svenska Minna Berglund. Solot är som ett rus som utvecklar medvetandet
och det står i kontrast till och framhäver den kollektiva dansen. Like
a Star är en fin och nostalgisk tripp tillbaka till 60-talets
bekymmerslösa livsnjutning i soluppgångens gyllne ljus.

Aftonen höjdpunkt var Tim Rushtons CaDance. En rå och maskulin
koreografi med fem manliga dansare,som lekerr med rytmen i Andy Papes
slagverksmusik. Kropparna rör sig likt truppinnar och blir så att säga
till en inkarnation av musiken. Tillsammans följer dansarna rytmen, men
snart nog utvecklas dansen till en klappjakt om styrka, kraft och
uthållighet. CaDance är en häftig koreografi där konst och
underhållning går hand i hand.

Den långa dansaftonen slutade med en hyllning till den ungerska
dansaren Csongor Szabó som slutar hos Dansk Danseteater för att
fortsätta sin karriär hos Cullbergbaletten.

Dansk Danseteater kommer med sina verk Shadowland, Enigma och Kridt till Skånes
Dansteater i Malmö den 10-11 mars.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser