Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 21 september 2020

Verklig robotdans på Dansescenen

2010-01-07

Den 13 januari är det premiär på Dansescenen i Köpenhamn på Steen Koerners nya verk Menneskerobot där dansare samsas med en japansk robot.
Dansescenens huskoreograf, Steen Koerner, berättar för Vibeke Wern att han bland annat är inspirerad av sitt tidigare samarbete med med konstnären Olafur Eliasson. På 80-talet dansade de båda hip hop i olika konstellationer.

Steen Koerner kan göra några alldeles speciella saker med sin kropp. Som koreograf och världsberömd mästare i den mimiska formen av robotdans som kallas electric boogie, skapar och bygger han likt en arkitekt rum med sin kropp. Med skarpt vinklade fingrar, händer och armar i rörelse skapar han kuber i rummet.
– Man kan ju bygga rum i många olika dimensioner med kroppen. Det handlar om att man delar in sig i tredimensionella fält och har en fixpunkt i kroppen som resten av kroppen kan röra sig runt, förklarar Steen Koerner, medan han med armarna visar en lång rad rumsligheter och kuber som kan vikas ihop och utvecklas på nytt.
Vi sitter i ett av de stora öppna gemensamma rummen i Dansehallerne på Carlsberg, där Steen Koerner under den här säsongen är huskoreograf på Dansescenen och i just nu håller han på att arbeta med sin nya föreställning Menneskerobotsom kommer att visas från 9 januari till 6 februari.
– När jag är här i Dansehallerne, som ju är en gammal fabrik, kommer jag att tänka på Chaplins Moderna tider, men känner mig också dragen till Bauhaus och alla de ting, jag alltid har intresserat mig för som exempelvis Fritz Langs Metropolis, Hans Richters abstrakta animationsfilm, Kandinskijs målningar och Oskar Schlemmers mekaniska balett, berättar Steen Koerner.
Det är särskilt unga danska tv-tittare som känner till den 41-åriga dansaren och koreografen, som kallas för Højspændingsmanden, när han uppträder tillsammans med Robotdrengene Nick och Jeppe. Men han är också hip hop-konstnären som har gjort stor succé med sina streetdansföreställningar på teatern, bland annat med den Reumert-prisvinnande Nøddeknækkeren på Aveny-T i Köpenhamn och hip hop-pantomimen Vampyren Pjerrot på Pantomimeteatret i Köpenhamns Tivoli.
Både det mimiska, mekaniska och geometriska samt kroppens proportioner är de element Steen Koerner fokuserar på i sin dans, som både inspireras av historien och nutiden:
– Jag tänker mig hela den historiska utvecklingen från gamla mekaniska mänskliga automater och leksaker, via Leonardo da Vincis teckningar av kroppen och dess proportioner ända till de moderna Matrix-filmerna och dataspelen. Filmtrix och 3D-animationer har ju påverkat våra rörelsemönster och det sättet som vi i dansen använder oss av tid och rum på live på scenen.
En av de personer som har haft stor betydelse för Steen Koerners utforskande av kroppar, rum och rörelse är konstnären Olafur Eliasson, som Steen Koerner har känt sedan de båda två började dansa danse electric boogie tillsammans år 1984.
–Vi var bägge två med i Dansetten i Tivoli och i Thomas P. Hejles Ungdomshus. Olafur var en av de bästa dansarna och ingick i den framgångsrika hip hop-gruppen The Harlem Gun Crew, berättar den självlärde Steen Koerner, som själv grundade den berömda gruppen Out of Control tillsammans med breakdanseren Kenneth Fogel.
Olafur Eliasson har i en intervju i tidskriften The New Yorker, sagt att det var hip hop-dansen i tonåren som gav honom en helt bestämd idé om tid och rum och som gjorde honom fullständigt gripen av hur kroppen rör sig i rummet. Under de senaste åren har Steen Koerner och Olafur Eliasson bland annat tillsammans gjort experiment kring kroppar, rum och rörelse på Olafur Eliassons Institut für Raumexperimente i Berlin, på Serpentine Gallery Public Experiments i London och på The Moving Museum på Kunsthaus Zug i Schweiz.
Jacob Jørgensen och Henrik Lundøs nya dokumentarfilm om Olafur Eliasson, Seeing Space, visar just scener med Steen Koerner från deras workshop Life in Space i Berlin 2008.
–Tillsammans med Olafur har jag väldigt medvetet försökt att inte skapa en dansande kropp, utan istället försökt att göra så att det är kroppen som skapar själva rummet. Det är ett helt annat sätt att tänka. Vi har både prövat på att bygga rum i flera etage med armar och händer och arbetat med skuggor av kroppens geometriska figurer. Vi har undersökt hur man kan arbeta med tyngdkraften och skapa en illusion och ny känsla av både rum och tid när man rör sig i ultrarapid, berättar Steen Koerner.

Att dansa i slowmotion är numera en av de dansstilar som har utvecklats tillsammans med electric boogie, som ursprungligen uppstod i Californien på 1970-talet bland annat inspirerat av mimarna Shield och Yarnells väldigt populära och humoristiska tv-program. Här rörde sig personerna som ledade robotar, och de olika delarna av kroppen kunde röra sig isolerat oberoende av varandra.
Tillsammans med den virtuose japanske robotdansaren har Steen Koerner också arbetat med riktiga robotar. Koichiro Mori har medverket i en lång rad av Steen Koerners föreställningar.
Koichiro Mori kan på ett sublimt sätt förena electric boogie och slowmotion. De båda dansarna har utforskat och utvecklat robotrörelser i ett samarbetsprojekt med den japanske robottillverkaren MechaTracks, som även har utvecklat den omkring en halv meter höga robot, Ashigaru, som ingår i Menneskerobot, och robotens rörelse förstoras med hjälp av videoprojektioner.
– Ashigaru är uppkallad efter en känd samurai-spjutkämpe och är också resultatet av andra robotar som har utvecklats till våra dansexperiment och andra arbeten med kroppar och rum. Men den har ännu fler rörelseprogrammeringar än de tidigare robotarna. Den kan utföra en helt ny slags isolationsteknik i rörelserna och inverkar därmed också på vårt sätt attröra oss på scenen. Jag skulle gärna ha velat kalla den för Leonardo som en hyllning till Leonardo da Vincis studier av kroppens proportioner, men det är först den avslutande prototypen som ska få namnet Leonardo.
I föreställningen Menneskerobot, som handlar om livet i storstaden, förlusten av känslan för tidens gång och skillnaden mellan en minut och ett ögonblick, har Koichiro Mori rollen som den mänskliga roboten som kan programmeras och få robotmässiga funktioner. Föreställningens ledande karaktär är inspirerad både av Robert Wilsons Woyzeck och David Byrne i Road to Nowhere med Talking Heads.
– Jag har hämtat många rörelser från videor med David Byrne från 1980-talet, de ingår i electric boogie, berättar Steen Koerner, som själv är med på scenen i Menneskerobot i likhet med Nick Johnsen och Jeppe Thybo alias Robotdrengene.
Den enda kvinnliga dansaren bland de allt som allt nio medverkande är den den amerikanska electric boogie-stjärnan från Los Angeles med det förtrollande namnet Pandora.
Steen Koerners ständige musikalska samarbetspartner, kompösitören Yo-Akim Hjejle har skapat ett elektroniskt ljuduniversum och den kände amerikanske poeten Saul Williams och den i Danmark bosatte grymt fina rap-konstnären Lucy Love har skrivit texterna. Jakob Schokking från Holland House gör 3D-scenografi med rörliga videoprojektioner, som förstärker rummet och rörelserna.
– Det är tid och rum som är föreställningens kärna. Jag hoppas självklart på att publiken helt och hållet ska för känslan för tid och rum helt upphävd, som att det blir ett starkt ögonblick, säger Steen Koerner.

Menneskerobot spelas på Dansescenen i Dansehallerne på Carlsberg i Valby strax utanför Köpenhamn 13 januari – 6 februar1.

Se vidare www.dansescenen.dk

Vibeke Wern

Fler Nyheter

Annonser