Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Bournonville i en Fellini-värld

2009-11-18

Fakta:

Namn: Napoli
Koreografi: Bournonville, Nikolaj Hübbe och Sorella Englund
Musik: Helsted, Paulli, Lumbye og Alenius
Ensemble: Den Kongelige Ballet, Det Kongelige Kapel
Plats: Det Kongelige Teater, Gamle scene
» http://www.kglteater.dk

Den Kongelige Ballet fick den 10 november en såväl intressant som ny version av Bourninvilles Napoli. Samma afton utnämndes en ny solodansare Ulrik Birkkjær på scenen av teaterchefen.

Det vimlar av goda och lustiga karaktärsteckningar i den första akten av Nikolaj Hübbe och Sorella Englunds nya iscensättning av Bournonvilles Napoli, där man har förflyttat skeendet till 1950-tal och personerna verkar vara hämtade ur en Fellinifilm.
Särskilt Morten Eggert är härlig som den sliskiga läskförsäljaren Peppo, som läser om La Mafia i tidningen, Poul-Erik Hesselkilde som sångeren Pascarillo, är transvestit, och Jette Buchwald har fått en nykreerad roll som dryckesglad frisör.
En nyskapad roll är även den kvinnliga Vandrerskkan, som spelar rollen som ljusets och kärlekens ängel, men hon verkar en smula malplacerad i den första aktens för övrigt väldigt jordbundna mänskliga universum.
Ett nytt pas de deux fungerar annars fint till huvudpersonerna Gennaro och Teresina, och Bournonvilles ballabile dansas flott av sex unga par där Alban Lendorf utmärker sig särskilt.
Maja Ravns filmiska scenografi är sagoaktigt tjusig inte minst i den andra akten där vi tillsammans med Teresina sjunker ner i havet till anden Golfo och hans najader. Louise Alenius nykomponerade och fint instrumenterade lyriskt-dramatiska musik fungerar fint, inklusive mystiska viskningar från orkesterdiket.
Såväl i sin kostym som i sina rörelser är Golfo alias Jean-Lucien Massot både sexig och livsfarlig medan najaderna i sina vackra och slöjlätta klänningar inte blir lika väl karakteriserade i Hübbe/Englunds koreografi.
Det är inte längre kristendommen, utan Gennaros kyssar och kärlek, som väcker Teresina tillbaka till livet, så att de båda kan få varandra. Bournonville känns väldigt närvarande i den tredje akten där hans berömda koreografi fortsatt dansas i traditionella dräkter – nu ganska ologiskt i sammanhanget, som om man bjöd upp till folkdans i 50-talets fattiga Napoli.
Kompaniet sprudlade av dansglädje vid premiären då Gitte Lindstrøm under hela kvällen var en härligt kokett Teresina tillsammans med den sympatiska unga fiskaren Gennaro gestaltad av den begåvade Ulrik Birkkjær, som vid applådtacket utnämndes till solodansare av teaterchef Erik Jacobsen.
Med den nya Napoli har Den Kongelige Ballet fått en både nödvändig och berömvärd utmaning av traditionen och ett i stort sett lyckat exempel på förnyelse av den världsberömda klassikern.

Spelas till 28 november.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser