Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 02 december 2020

Nya rörelser i Malmö

2009-11-16

Det skånska koreografnätverket Rörelsen arrangerade i helgen Dans- och performancefestivalen Chicken Soup på Inkonst i Malmö. Inkonst har, med namn som Jerome Bêl och Malin Hellqvist-Sellén, blivit en dansscen att räkna med i Malmö, vid sidan om de etablerade institutionerna Dansstationen och Skånes Dansteater. I samma byggnad som Inkonsts scen scenen huserar numera även Danscentrum Syd, med studios och daglig träning för bland annat Rörelsens medlemmar.

Liksom Inkonsts dans- och performancesatsning i stort ger denna festival en antydan om att det börjar röra på sig i ett dansmalmö som länge känts lite stelt och konventionellt. De stora scenerna i Malmö har inte riktigt haft samma takhöjd bildligt som bokstavligt så att säga, och måhända är stadens ganska homogena danspublik av det konservativa slaget. Chicken Soup väcker små förhoppningar om större bredd, nytänkande och experimentlusta.

Under tre dagar bjöd Rörelsen på bland annat föreställningar, installationer, filmvisningar, debatter och fest. Dessvärre lämnade just publikuppslutningen mycket övrigt att önska. I paneldebatten om konstkritikens roll översteg antalet panelmedlemmar (4) snöpligt nog antalet åhörare! Den tappre Miguel Cortés, som under hela festivalen visade sin kulturkritiska performance-installation # 2 Human Trash i kylan utanför entrén, fick inte heller många att stanna upp någon längre stund.

Scenföreställningarna var något bättre besökta, och flera gånger överaskande bra. Marito Olsson Forsberg och Joana Ribeiro bjöd i Satie på en galen barnföreställning inspirerad av kompositören Erik Satie.
I He/She Body ifrågasatte Emma Ribbing och Khamlane Halsackda föreställningar om manliga och kvinnliga kroppar, bland annat genom associationer till sniglars parningslek.
Två långa soloföreställningar var festivalens största behållning – Miguel Azcues starka, utlämnande Rooms och Annou Nilsons hypnotiska Butoh-föreställning Repetition av en revolt.
Ändå var det inte kvaliteten på de verk som visades upp som var mest lovande med festivalen – utan hoppet om större mångfald och dynamik i det malmöitiska danslivet framöver. Nästa utmaning är att locka publiken.

Se vidare www.rorelsen.com

Manne Granqvist

Fler Nyheter

Annonser