Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 21 september 2020

Gullgrisar och svarta får

2009-11-04

Fakta:

Namn: In pieces
Koreografi: Tim Etchell
Plats: c/o Stockholms stadsteater
» http://www.perfectperformance.se/

Hur länge ska performance-världen fortsätta att låtsas vara kontroversiell? Perfect Performance konstnärlige ledare Danjel Andersson deklarerar att årets festival har närmat sig teatern, en ”teater som vi inte gör i Sverige, inte kan göra, av olika skäl. Ibland för att vi inte vet bättre …ibland för att våra utbildningar inte lär ut redskapen.”

Men det stämmer ju inte. Performancekonsten är sedan tjugo, trettio år en livgivande del av scenkonsterna, också i Sverige. Betydelsefull för både dans, teater, film och bildkonst, som den också är starkt präglat av. Perfect Performance internationella föreställningar kunde lika gärna vara en del av Dansens Hus program eller Stockholms Stadsteaters gästspelsscen c/o – vilken festivalens avslutande föreställning In pieces också var ett samarbete med.

In pieces är ett samarbete mellan dansgruppen Rosas, teatermannen Tim Etchell och dansaren Fumiyo Ikeda från Rosas. Det är bara pretentiöst att beskriva det som att föreställningen ”undersöker” minnet. Ikeda listar nummerförsedda minnen och tankar i en trivsam föreställning med allvarsamma inslag, charmig och ofta japanskt ’gullig’. Hon är en skicklig dansare och performer, men In Pieces är inte omvälvande, vare sig till form eller innehåll.

Festivalen inleddes med den provokative Rodrigo Garcìa som gör intressant scenkonst med starkt obehagliga inslag. I just den gästande föreställningen, Ett närmande till idén om misstro, var inslaget av djurplågeri inte påtagligt men hans uppgörelse med Europas ”well-off” befolkning är hård och utan misskund. Och onekligen provocerande.

Men å andra sidan är Garcìa en av teateretablissemangets gullgrisar, belönad med EU:s pris för framtidens teater tidigare i år.

Den blir lite lustigt att i nådens år 2009 lansera performance som ett svart får, illa behandlat. Sedan ett kvarts sekel är den en del av scenkonsternas liv. Är någon över huvud taget emot? Att en performanceföreställning sedan också måste vara bra, intressant och fantastisk scenkonst – det är en helt annan sak.

Publicerad i Expressen Kulturen 1 nov 2009

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser