Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 23 september 2020

Frusen dans

2009-10-27

Fakta:

Namn: Frost
Koreografi: Tina Tarpgaard
Ensemble: Dansk Danseteater och videokonstnärerna Ole Kristensen och Jonas Jongejan
Plats: Folketeatret, Köpenhamn
» http://www.danskdanseteater.dk/

Videoscenografien i Frost, Dansk Danseteaters nyaste verk, viser vatten i olika tillstånd: som en flimrande vattenspegel som attraherar dansarna på samma sätt som Narcissus, och som en lugn vattenyta som bryts av stora droppar som skapar ringar på vattnet, eller som is, som antar en mörkare färg när dansarnas varma kroppar rör sig över vattnet. Frosten är det centrala temat i Tina Tarpgaards verk, som handlar om det frusna ögonblicket och om att nagna fast den så flyktiga dansen i rummet. Det sker med hjälp av Ole Kristensen och Jonas Jongejans nyskapande och spektakulära
videoscenografi, som består av en interagerande computergrafik, som förutom att alludera på olika former av vatten även skapar spår av dansarnas rörelser och fryser rörelsen som avtryck på väggar och golv.
När dansarna reser sig från golvet, finns bilden av deras kroppar kvar, likt en osynlig hade som hade tecknat av deras konturer. Eller så finns profilen av kroppen kvar på väggen och står ut likt en skulptur i rummet, längt efter att de har lämnat rummet.
Sen förföljer dessa konturstreck dansarnas rörelser över scenen och skapar ett labyrintiskt mönster på golvet. Det är en intressant och vacker videoscenografi. Det är verkligen en scenografi på dansk grund, som tar den moderna teknologin till
sig och använder den på ett visionärt sätt.
Videoscenografin är föreställningens höjdpunkt, medan koreografin ibland är lite svårt att koppla ihop med videoscenografin för att den ger ett splittrat intryck. Ibland är det technodans, och plötsligt avbryts den av en intensiv kärlekshistoria, det ger ett förvirrat intryck. Ibland är det så mörkt att man knappt ser vad som pågår och det gör att verket tappar mycket av sin intensitet. Man tappar också koncentrationen när man dansar alldeles för nära den första gradängen, så att vi som inte sitter allra längst fram inte kan se vad som sker.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser