Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

En riktigt populär balett

2009-07-05

Fakta:

Namn: La Fille mal gardée
Koreografi: Frédérick Ashton
Musik: Louis Joseph Ferdinand Hérold
Ensemble: Ballet de l'Opéra national de Paris
Plats: Palais Garnier, Paris
» http://www.operadeparis.fr/

La Fille mal gardée, den älsta kända baletten på den franska klassiska repertoaren är också den som kom att markera avbrottet gentemot 1700-talstraditionen. Karaktärerna här är av kött och blod till skillnad från 1700-talsbaletterna om gudar, nymfer och andra mytologiska gestalter.
Lise och Colas älskar varandra men Lises ambitiösa mamma vill att hon istället ska gifta sig med den rike hemmansägarens son. Daubervals balett som hade premiär på Grand Théâtre de Bordeaux bara två veckor före stormningen av Bastiljen är en pastoral som ger en idealiserad bild av livet på landsbygden.

Ända sedan dess har baletten gjort succé världen över i många olika uppsättningar. Petita anpassade den för Marinskijteatern 1885 och Alicia Alonso för den Kubanska baletten 1974 och Ivo Cramér gjorde en historisk rekonstruktion för Ballet de l’Opéra de Nantes 1989 lagom till 200-årsjubileet av Franska revolutionen.

Frederick Ashton’s version som skapades 1960 blev en del av Parisoperans repertoar 2007 och det innebar faktiskt att en 5:e version av den här baletten – en verklig pärla från Royal Ballet i London – som överlämnades i säker omvårdnad av Parisoperans balett.
Den nyligen utnämnda étoile-dansaren, Mathias Heymann, visade inte bara prov på sin fina elevation, ballon och utsökta battements, men också stark scenisk närvaro och goda skådespelartalanger. Tillsammans med
Myriam Ould- Brahm, ett perfekt val för Lise, spelade det unga paret ut sin spirande kärlek och med ett förtrollande säkert partnerarbete seglade de tryggt igenom bravura-koreografin. Bland annat det virtuosa användandet av band i dansscenerna. Alldeles i början binder Lisa ett band på en stav som Colas får syn på och han dansar med staven. Det finns också ett pas de deux mellan Lisa och Colas där de lindar upp och lindar in sig i ett band och under skördedanserna finns ett pas de deux från Fanny Esslers tid där Lise håller i band samtidigt som hon rör sig ”en promenade” över scenen. Dessutum finns det banddans i majstångsdanserna.

Publiken var överförtjust över Myriam Ould- Brahms mim i drömscenen. Utan att veta om att Colas smygtittar på henne, leker hon att hon är lyckligt gift med honom och mimar deras idylliska familjeliv med barn och allt. Det är poesin och skönheten i den här scenen som ingen mindre än Tamara Karsavina visade upp för Ashton som inspirerade honom att göra sin egen uppsättning av La fille.

Stéphane Phavorin är oemotståndlig som änkan Simone med perfekt komisk timing, vilket hon bland annat visar upp i en av balettens verkliga höjdpunkter, träskodansen.
Simon Valastro är perfekt som den rörande och godtrogne Alain, som förstår så pass mycket att äkta kärlek inte kan stoppas. Kanske är det därför som Ashton låter denne älskvärda komiske karaktär få slutscenerna i båda akterna.
I slutet av första akten blåser han bort i stormen och i slutet av akt två återvänder han plötsligt i finalen för att hämta sitt kära paraply och får publiken att leende lämna teatern. En riktigt trevlig avslutning på balettsäsongen.

Simona Gouchan

Fler Föreställningar

Annonser