Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Ny tider för den ryska säsongen

2009-06-29

Fakta:

Namn: Les Saisons Russes du XXIe siècle: Le Dieu Bleu, Thamar , Le Boléro
Koreografi: Bronislava Nijinska, Wayne Eagling med flera...
Ensemble: Kremlteaterns Balett, Moskva
Plats: Théâtre des Champs Elysées, Paris
» http://www.theatrechampselysees.fr

Det stora arbete Andris Liepa sedan 1992 har lagt ner på att återskapa verk från Djagilevs Ballets Russes är imponerande. Samtidigt som det nu på olika sätt firas 100-årsjubileum för det mytomspunna kompaniet runtom i världen, har den före detta dansaren vid Bolsjojteatern och sonen till Maris Liepa tagit med sig fyra av de mest namnkunniga verken tillbaka till Paris: Thamar, Le Bolero och Le Dieu Bleu eller Schéhérazade, beroende på vilken dag man ser föreställningen.
Liepa är verkligen ute efter att göra sensation med en Saisons Russes du XXIe siècle (Det 21:a seklets ryska säsong). Ensemblen består av Kremlteaterns Balett med hemascen i kongresspalatset i Moskvas Kreml, (The Kremlin Ballet eller Teater Kremlevskij Ballet), men huvudrollerna dansas av solister dels från Mariinskijbaletten (Irma Nioradze och Ilja Kuznetsov) samt från Bolsjoj (Nikolaj Tsiskaridze) och Ilse Liepa (Andris syster) dansar även en av de ledande rollerna.
Att fritt återskapa baletterna med utgångspunkt från foton, illustrationer och skisser, produktionsanteckningar och recensioner för att visa dem för dagens publik är ingen lätt uppgift, men det är påtagligt att hela projektet präglas av både av patriotiska känslor och av att vilja återupprätta en tradition.
I Ryssland har dessa återskapade baletter nu kunnat visas för första gången, därför att Djagilevs trupp för det mesta gjorde uppsättningar som gick på export och under hela Sovjettiden var dessa verk åsidosatta.

Le Dieu Bleu (Den blå guden), som bygger på en gammal indisk legend får med andra ord en andra chans. Fokins balett (till libretto av Cocteau) har fått en helt ny koreografi av Wayne Eagling (balettchef för English National Ballet), och han har låtit Reynaldo Hahns ursprungliga musik ersättas av The poem of Ecstasy av Scriabine men den påkostade scenografin och de vackra kostymerna har man utformat så nära originalen som möjligt. Bakst skisser har scannats, överförts till slkestyger och de olik motiven har broderats. Tsiskaridze excellerade i sin tolkning av den mysitiske guden, vars roll ursprungligen skapades för Nijinskij.
Thamar, berättelsen om den georgiske drottningen (dansad av Irma Nioradze) som förför och mördar sin älskare (Ilja Kuznetsov)bjöd på några fantastiskt vackra pas de deuxer av Jurius Smoriguinas (från Vilnjusbaleten) men hade olyckligtvis försetts med alltför spektakulära laserinstallationersom skulle ha passat bättre för en science fiction-balett än en gammal kaukasisk saga.
Bronislava Nijinskas Bolero,var kvällens enda egentliga rekonstruktion, avslöjade verkligen vilka starka intryck Béjart hade fått från denna balett till ett av sina egna mest kända verk med samma namn. Bronislava Nijinskijs verk skapades ursprungligen som ett solo Ida Rubinstein. Rent faktiskt var Bolére en beställning till Rubninsteins eget balettkompani, alltså inte till Ballets Russes.
De ursprungliga magiska orientaliska landskapsbilderna är borta, här är istället en påver liten spansk taverna, enligt de scenskisser och kostymer som projekterades av Aleksander Benois och det är här man samlas för en erotisk ritual, En kvinna (Ilse Liepa) dansar på ett jättestort bord medan männen runtomkring är helt hypnotiserade av varje steg hon tar, alltmedan musiken går mot ett crescendo, och spänningen byggs och och dansen blir alltmer frenetisk.
Les Saisons Russes återkommer till Théâtre des Champs Elysées nästa år då L’après midi d’un faune (En fauns eftermiddag), Le Pavillon d’Armide (Armidas paviljong> och l’Oiseau de Feu (Eldfågeln) ska visas i mars 2010 medan Le Sacre du Printemps (Våroffer) först kommer att visas år 2013.
Låt oss hoppas att kvaliteten på den inspelade musiken då blir lite bättre för att leva upp till projektets höga ambitioner.

Simona Gouchan

Fler Föreställningar

Annonser