Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 20 oktober 2020

Illusionen och bedrägeriets konst

2009-05-23

Fakta:

Namn: Faustus Ouroboros
Koreografi: Ninna Steen
Plats: Kaleidoskop K2, Köpenhamn

Människosläktets evinnerliga dragning till att bedra och lura både sig själv och andra utgör dramatiskt fokus i Faustus Ouroboros, den andra delen av Ninna Steens Faust-trilogi, med de två förträffliga kroppskonstnärerna Bo Madvig och Thomas Bentin på scenen som två olika personifieringar av Faust.
Två snobbiga, kostymklädda män som i ett cabaretliknande universum fyllt af falsifikat tävlar i trollerikomik och slapstick, tills den ene blir lurad in på bara skinnet, medan den andre blir allt djävligare.
Frågan i Faustus Ouroboros, såvida Mefisto är konstens inneboende musa, är om vi vill fortsätta leva i lögn och bedrägeri eller se verkligheten i vitögat. Det finns många goda idéer och vackra scenerier men dramaturgiskt och spänningsmässigt brister det i den timslånga föreställningen.
Det är förargligt att Ninna Steen inte i högre grad återutnyttjar den så kallade ”Peppers Ghost”-illusionstekninken som användes i trilogins första och bättre del.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser