Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Festivalen PanCreas bjöd på orginella verk med anatomiskt fokus

2009-05-13

Fakta:

Namn: Trippelprogram
Koreografi: Otto Ramstad, Anders Christiansen och Mossoux-Bonté
Plats: Kaleidoskop K2, Köpenhamn
» http://www.pancreas.dk

Skeletten dansade så knotorna knakade på Kaleidoskop K2 när det var världspremiär på tre beställningsverk till den internationella scenkonstfestivalen PanCreas om kropp, anatomi och koreografi. En välbesökt tio dagar lång festival arrangerad av koreografen Kitt Johnson, och som förutom förställningar bjöd på workshops och ett intressant seminarium, Den Expressive Anatomi, med bl.a. medverkan av hjärnforskaren Kjeld Fredens om Kroppen i Tænkningen i Verden
Höjdpunkten på trippelprogrammet var Anders Christiansens soloverk Bag om ryggen, som tar sin utgångspunkt i röntgenbilder av kotpelaren. Iförd i vit mask på bakhuvudet vänder han elegant ryggen till kroppens framsida och leker med var som är framlänges och baklänges rörelser i tid och rum. Jakob Brandt-Pedersens ljudbild som låter som knakande knotor är effektfull i det stramt utformade och poetiska verket, där den kostymklädde Anders Christiansen i Michael Breiners fina ljusdesign slutligen blir till ett skelett.
I den belgiska koreografen Mossoux-Bontés slapstick-humoristiska solo Skeleton, fokuseras det på skelettets betydelse för kroppens rörelser. Artisten Bernard Eylenbosch står i direkt dansande dialog med ett skelett i en läkarmottagning. Samspelet mellan ljud och rörelse är skojigt och subtilt, med verket kunde ha stamats upp formmässigt.

Den amerikanska kroppsekvilibristen Otto Ramstad, som är specialist på metoden Body-Mind Centering, undersöker i sitt nya verk Hello Nervous System hur nervsystemet står för ett nät att uppmärksamhet benom den kännande kroppen. Hela tiden skapar han nya absurda rörelser i de enskilda kroppsdelarna.

PanCreas-festivalens allra mest gripande del har varit att få återse Kitt Johnsons bildrika, anatomiska verk Aortas Partitur (2003), Rankefod (2005) og Palimpsest (2006) för första gången i sitt riktiga sammanhang.
Det är tre framstående mästerverk som är fortsatt lika fängslande när de framförs, vilket visar på att Kitt Johnson är en av de mest särpräglade och spännande koreograferna inom modern dans i Danmark.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser