Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 30 november 2020

Ivo Cramér har lämnat scenen

2009-05-10

Koreografen och regissören Ivo Cramér är död. Vid 88 års ålder, som den siste i den första generationen moderna svenska koreografer, har han själv lämnat scenen.
Stegen var inte längre lätta och eleganta, balansen inte som förr. Men sin konstnärliga auktoritet behöll han hela vägen ut. Och den lever vidare i hans koreografier.
Det känns nästan som om Ivo Cramér, med glimten i ögat och sin osvikliga känsla för det sceniska, själv valde tillfället för sortin. En sista gång upplevde han i onsdags den Internationella dansdagen, som firas på Jean-George Noverres (1727-1810) födelsedag.
Noverre var en förnyare av danskonsten och Ivo Cramér har som få fördjupat sig i hans gärning genom sina iscensättningar av 1700-talsbaletter. Mästarnas möte i arkiven har berikat hela världen med ovärderlig och levande danshistoria.
Att det var koreograf han skulle bli visste Ivo Cramér redan som barn. Han föddes i Göteborg, på Gustaf Adolfs torg, där fadern var bankdirektör med tjänstebostad.
Men det var i Stockholm karriären tog fart. 19 år gammal debuterade Ivo Cramér på Debutanternas afton hos Dansfrämjandet 1940 och etablerade sig under de följande åren raskt i det svenska danslivet.
Tillsammans med koreografkollegorna Birgit Cullberg och Birgit Åkesson lade han grunden till den moderna dansen och det dansintresse vi har idag.
Ivo Cramér introducerade ständigt nya verk, genrer och stilar. Inte bara som koreograf, han var en sann teaterman, med känsla för allt som görs på scenen. Under ett par decennier var han, som han själv sa, grosshandlare i showbiz. Norden runt iscensatte han musikaler, operetter och teater. Storan i Göteborg fick sin beskärda del.
Som dansfrämjare var Ivo Cramér framsynt. Cramérbaletten turnerade och spred dans i varenda vrå av Sverige. Stilen var lättillgänglig med folklig touch. Han gjorde dans i teve innan det gick att banda, Bibliska bilder sändes direkt i BBC 1955.
Han introducerade steppen under tiden som ledare för Balettakademin i Stockholm. Han gjorde snackbaletter och Cramérbaletten dansade för barn på dagis.
Som balettchef på Operan i Stockholm (1975-1980) öppnade Ivo Cramér huset, både för ny publik och nya internationella koreografer. Han ville dansa i kyrkorna på 1950-talet, men blev inte insläppt. Idag är hans rörelsebön Fadervår ett efterfrågat verk.
Priser och utmärkelser har regnat över Ivo Cramér, utan att rubba hans ödmjukhet inför konsten och livet. Under de hektiska åren blev Strömstad ett stormöga. Dit återvände han i pensionsåldern, ännu aktiv.
Efter millennieskiftet bodde han några år i Göteborg. Hit donerade han också sin bok- och arkivsamling, Stadsmuseet rymmer en dansskatt. Det är vår uppgift att vårda den och låta Ivo Cramérs verk vara, som han själv, i ständig och elegant rörelse.

Lis Hellström Sveningson

Texten är tidigare publicerad i gp.se 30 april 2009, samt i Göteborgs-Posten 4 maj 2009

Fler Nyheter

Annonser