Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Byråkraterna putsar varumärken!

2009-05-04

I onsdags var det internationella Dansdagen. För inte så många år sedan var dagen viktig, det var då danskonsten runt om i landet manifesterade sig, visade att den faktiskt finns. Idag vet vi det. Danskonsten har till och med tagit plats i vårt byråkratiska samhällsmaskineri.
I vår duggar dansutredningarna tätt. För en månad sedan kom betänkandet Ta klass, som föreslår hur utbildningen av yrkesdansare i klassisk balett bör organiseras i framtiden. Där hävdas att dansen behöver en elitsatsning för att Sverige ska hänga med i den internationella konkurrensen och en så krävande utbildning passar inte in i vår vanliga skola.
Svenska balettskolan bör därför skiljas från grundskolan och istället, med staten som huvudman, bli en egen skolform med särskilda regler för intagning, antalet undervisningstimmar (lektioner på helger och lov) och utgallring av elever som inte utvecklas tillräckligt.
De förberedande åren förläggs, som nu, till Göteborg, Stockholm och Piteå, men nivån som motsvarar gymnasiet förbehålls Stockholm och närheten till Kungliga operan. Och verksamheten döps, över hela nationen, till Kungliga svenska balettskolan.
Det känns som ett steg tillbaka, som ett försök att återföra dansen till den exklusiva nisch den äntligen tagit sig ur. Och Göteborg kan känna sig snuvat på drömmen om en utbyggnad.
Förslagen i Ta klass löser måhända den klassiska balettens – Kungliga balettens – problem, men hur vi bäst skapar dansare för det konstfält som utvecklas mest, den samtida eller moderna dansen, behöver fortfarande en genomlysning.
På det fältet har Cullbergbaletten allt sedan starten 1967 varit en gnistrande nationell juvel och därtill kanske vår mest betydande kulturexport. Birgit Cullberg fick aldrig fast plats på Kungliga operan, men hos Riksteatern. De senaste åren har dock Cullbergbaletten rört sig allt längre från sitt ursprung. Idag är det ett modernt europeiskt danskompani bland många andra och Kulturrådet fick i höstas i uppgift att utreda ensemblens framtid.
I veckan kom förslaget som vill ge Cullbergbaletten ett statligt uppdrag som vårt nationella samtida danskompani. Kungliga operan tar över huvudmannaskapet, men Cullbergbaletten ska utgöra en egen ensemble med egen budget och egen scen i Gasklockan i Hjorthagen i Stockholm. Fortsatt turnerande och samarbete med operascenerna i Göteborg, Umeå och Malmö ingår i förslaget. Men Kungliga baletten får i uppdrag att vårda det koreografiska arvet från Birgit Cullberg och Mats Ek.
Varumärke är ett ord som lyfts högt i dessa dansarutredningar. Glansen kring Cullbergbaletten har falnat. Men är det Kungliga operan som kan återskänka den? Det är länge sedan det stod ett skimmer över Gustav Adolfs Torg i Stockholm.

Lis Hellström Svenigson

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten 2 maj 2009

Fler Nyheter

Annonser