Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 25 november 2020

Nyuppsättning av Kärlekens triumf på Statens museum for Kunst i Köpenhamn

2009-02-26

På Statens Museum for Kunst i Köpenhamn har koreografen Marie Brolin Tani och hennes Unga Danskompani gjort en ny uppsättning av den surrealistiske konstnären William Freddies balett Kärlekens Triumf från 1940.
 Ann Jonsson såg baletten som visas under lördagar och söndagar till och med 22 mars.

     I samband med den retrospektiva utställningen Stick gaffeln i ögat av Nordens mest  kända surrealistkonstnär, dansken Wilhelm Freddie, har Statens Museum for Kunst i Köpenhamn valt att göra en nyuppsättning av hans balett Kärlekens Triumf.
    Det är det nyligen bildade Unga Danskompaniet, under koreografen Marie Brolin-Tanis ledning, som står för nytolkningen. Baletten, förvisso ett unikt historiskt material, visades bara en enda gång på Helsingörs Sommarrevy 1940 där den väckte stor uppmärksamhet.
   Hela det materialet som bevarats, däribland Freddies egna anteckningar, kostymskisser, pressklipp och jämförande bildmaterial från den tidens balettuppsättningar från Den Kongelige Ballet som inte saknar likheter med Kärlekens Triumf, finns väl dokumenterade i den fina katalogen.
Danshistorikern och kritikern Anne Middelboe Christensen står för ett intressant kapitel där hon vinnlagt sig om att sätta in denna 14 minuter långa balett i sitt större sammanhang.
    Freddie var en modern mångsysslare som inte bara hann bli det danska kulturlivets enfant terrible utan också kom att bli inspirationskälla för en mängd danska konstnärer. Han var provocerande, skandalomsusad, notoriskt egotrippad men också visionär. I mycket påminner han om vår egen tids Jan Fabre.

   Tyvärr fick Freddie inte samma chanser att sätta upp fler baletter, som han enligt utsago strävade att få göra. Tiden var inte lika mogen som nu. Librettot finns kvar och det bör intressera inte minst Dansmuseet i Stockholm, där Freddie också bodde under några av krigsåren.
Där hann han med att göra en helt fantastisk skyltfönsterdekor, kallad Surrealistisk Intervention i Rydholms Herrekipering, som också finns avbildad i katalogen.
Mest känd har han emellertid blivit för sin skandalomsusade skulptur Sex-paralysappeal som finns på Moderna Museet i Stockholm.
   Kaerlighedens Triumf är ett surrealistiskt kärleksdrama, där Freddie står för manus, scenografi och de mest fantastiska dräkter. Huvudpersonen Rosalia som i inledningsscenen förs bort av sin älskare, kallad tre upphöjt till två,  och hon mister sen sitt jättehuvud. Sen föder hon en son som dör nästan meddetsamma.
I den sista scenen förvandlas älskaren till en katt medan Rosalia flyr på en cykel. Allt äger rum på 14 minuter.
I originalversionen lär katten ha varit levande. Idag får vi nöja oss med att se den på film.
Koreografen Marie Brolin-Tani som skapat koreografin har valt att låta sig inspireras av hela Freddies verk, liksom scenografen Hans-Olof Tani, som valt en mera sparsam dekor än originalets.
   Det är gratis entré till baletten uppförs lördagar och söndagar under mars månad, men själva konstutställningen pågår ända till den 1 juni. Se vidare www.smk.dk

Ann Jonsson

 
  

Fler Nyheter

Annonser