Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Julie stjäl hela scenen

2009-01-26

Fakta:

Namn: Romeo og Julie
Koreografi: John Neumeier
Musik: Sergeij Prokofjev
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater, Gamle scene
» http://www.kglteater.dk

John Neumeiers poetiska version av Romeo og Julie har alltid varit en av de mest populära baletter i Den Kongelige Ballets repertoar. Det är förståeligt, för John Neumeier, som också har en litteraturutbildning, är en väldigt bra historieberättare. Han berättar den klassiska sagan på en lyriskt och medryckande sätt som går rakt in i hjärtat, oberoende av hur många gånger man har sett baletten. Vi känner ju till att historien om de två unga älskande från Verona kommer att sluta i det mörka gravkapellet, men vi hoppas ändå in i det sista på ett mirakel.
När Christina Michanek dansar Julie, så kan det odödliga dramat knappast bli bättre. Från tåspets till yttersta fingerspets personifierar hon Shakespeares Julie Capulet. På ett imponerande sätt gestaltar hon den både blyga och handlingskraftiga Julie. Hon är generad och tafatt i sitt möte med Romeo, dansad av Sebastian Kloborg, men också en modig kvinna, när det gäller kampen mot föräldrarna och det äktenskap de har arrangerat åt henne. (För övrigt är det tankeväckande, nu när temat om tvångsäktenskap har blivit aktuellt igen).
I de passionerade och dramatiska pas de deuxerna dansar hon lätt och tillitsfullt i Romeos armar eller balancerar lätt och elegant på hans skuldror.
Christina Michanek visar sin stora talang inte bara tekniskt, utan också dramatiskt och hon stjäl all uppmärksamhet med sitt gripande porträtt av Julie. I Tim Rushtons nya balett Askepot var Christina Michanek otroligt bra, i Romeo og Julie är hon fantastisk.
Jürgen Roses scenografi är också genial. Även om scenografin härstamman ända från 1974, verkar den överhuvud taget inte vara föråldrad, tvärtom. De enkla romanska rundbågarna som badar i gyllengult medelhavsljus, står i spänstig kontrast mot de gotiska spetsbågar, som är familjen Capulets kännetecken.
Jürgen Rose skapar ofta siluett-effekter längst bak på scenen, vilket bildar en pefekt fond för John Neumeiers utpräglat icke-pompösa koreografi, speciellt när Romeo och Julie uttrycker sorg och glädje i helt otroligt sköna och sinnliga pas de deuxer.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser