Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Marilyn utan sexappeal

2008-10-19

Fakta:

Namn: Marilyn
Koreografi: Peter Schaufuss
Ensemble: Peter Schaufuss baletten
Plats: Aarhus Teater
» http://www.schaufuss.com/

Peter Schaufuss har kastat sig över Marilyn Monroe i ny klichéfylld, men
ganska väl utformad ”dancical”.
Egentligen skulle Peter Schaufuss nya balett ha hetat David Bowie. Men
problem med rättigheterna att få använda den brittiske popikonens musik
gjorde att Schaufuss tvingades ändra sina planer, så att han nu istället har
gjort ett verk om sexsymbolen Marilyn Monroe.
Det handlar ännu en gång som
en så kallad dancical som en balettens lättsmälta och triviala svar på
musicalgenren.
Inte heller den här gången i sitt nu 19:e helaftonsverk ger Peter
Schaufuss några skäl till att kallas särskilt stor eller uppfinningsrik skapare av danssteg.
Men Marilyn framstår ändå som en rimligt helstöpt formmässigt sett, baletten har flow i berättandet
och en fin och effektiv scenografi med bland annat videoprojektioner av
den riktiga Marilyn Monroe.
Föreställningens stjärndansare är Schaufuss’ tekniskt enormt drivna hustru,
Zara Deakin, i rollen som den blonda amerikanska sexsymbolen. Med sina
långa, slanka kroppslinjer och den eleganta form av sexapeal som hon ger sin
tolkning av huvudrollen står Deakins för något heltannat än Monroes
sensuella runda former, sensualiteten finns dock i den äkta Monroes
sångröst i nummer som My heart belongs to daddy och I wanna be loved by
you
.
Den sistnämnda hörs när Marylin efter sina äktenskap med matrosen James
Dougherty och baseballspilleren Joe DiMaggio samt förhållandet med
filmregissören Elia Kazan gifter sig med med dramatikern Arthur Miller.
Starkast dramatiskt uttryck besitter Caroline Petter som Marilyns skizofrena
mor, som under hela livet spökar i Marilyns bakhuvud, och i scenen där
Marilyn försöker komma in på Actors Studio i New York, kommer det till liv i
den klichéfylda dancicalen.
Man ska sjalvklart inte förringa Peter Schaufuss’ förmåga att lyckas nå ut
till stora publikgrupper med sina dancicals. Men faran är, att folk, som
inte är vana vid att se dans, får helt intryck av vad dansen som konstart
handlar om.
Tänk om Schaufuss kunde utveckla några nya och bättre idéer med
sina fina dansare nu när kompaniet snart flyttar till Odense.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser