Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Giselle med dramatisk glöd

2008-09-20

Fakta:

Namn: Giselle
Koreografi: Coralli och Perrot
Musik: A. Adam.
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige teater, Gamle scene, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk

Vi tror på Giselle och Albrechts känslor redan från starten.
Både på deras
glödande kärlek och på hennes ångest och tvivel när blomman ger negativt svar
när hon drar av kronbladen i leken Älskar, älskar inte.
För det är en
framstående regi som Nikolaj Hübbe och Sorella Englund tillsammans har givit
dansarna i deras nyuppsättning av klassikern Giselle på Gamle Scene på Det
Kongelige Teater i Köpenhamn. Baletten har förutom både känslomässigt djup
och intensitet också en friskhet över sig, även om den dansas i Desmond
Heeleys traditionella, men vackert avstämda scenografi och kostymer från
Erik Bruhns uppsättning 1979.
Silja Schandorff, som nu gör sin sista säsong som solodansare vid Den
Kongelige Ballet, var premiärkvällens gnistrande stjärna i titelrollen med
massor av delikat tåspetsdans i både första och andra akten. Svävande mjukt
och förnämligt fraserat fyller hon den krävande rollen med romantisk poesi
och skönhet och hjärtskärande smärta och desperat vanvett, då det går upp
för Giselle att Albrecht har spelat dubbelspel – att han är förlovad med
furstedottern Batilda.
I rollen som Albrecht var det glädjande att få uppleva Den Kongelige Ballets
nya solodansare Nehemiah Kish inte bara som en tekniskt säker dansare med
vackra kroppslinjer och flotta hopp och batteringar, men också med dramatisk
gnista.
När han i andra akten sörjande möter den döda Giselle bland skogens wilier i
månskensnatten, råder ett fint partnerarbete mellan Kish och Schandorff i
den vackra pas de deuxen. Albrecht uppnår i den här uppsättningen inte bara
förlåtelse av den hängivna Giselle, utan även insikt om de felhandlingar som
givit upphov till all sorg, så att han till slut tar av sig sorgbindeln från
armen och kan möta livet på nytt.
Nikolaj Hübbe har med Giselle velat hylla alla de kvinnliga dansarna vid Den
Kongelige Ballet. Första aktens glada bondflickor och den andra aktens 16
vita lyllkädda wilier dansas jämnt och säkert av kåren.
Solodansaren Amy Watson gjorde en förnäm och eterisk wilie-drottning fint
sekunderad av Kizzy Howard och Femke Mølbach Slot.
I den första akten var
den nyutnämnda solodansaren Yao Wei – som i likhet med Gudrun Bojesen under
andra dagar dansar Giselle – är eminent i den raffinerade bonde-pas de
deuxen med Ulrik Birkkjær som en fint hoppande partner.
Som den avundsjuke Hilarion, som avslöjar Albrechts dubbelspel, var Fernando
Mora perfekt i både dans och karaktärsskildring. Med Peter Ernst Lassen i
spetsen för Det Kongelige Kapel blev Adolphe Adams musik en särskilt vacker
klangbotten för Giselle.

Giselle spelas till och med den 25 oktober.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser