Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 24 september 2020

En underhållande sommarcocktail på Bellevue

2008-09-06

Fakta:

Namn: Sommerballet 2008
Plats: Bellevueteatret, Bellevue, Köpenhamn
» http://www.sommerballet.dk

Aftonen är mild, och det råder fortfarande lite somrig känsla i luften i den lättsamma lounge-srämningen på Arne Jacobsebs vita teater Bellevue, norr om Köpenhamn.
Det är DJ Mike Sheridan som ”diskar upp” egna delikata elektroniska
kompositioner, medan publiken funderar över vilken form för sommercocktail som Alexander
Kølpins har mixat ihop till sin till sin folkliga Sommerballet 2008.
Mike Sheridan står även för musiken till aftonens första verk, Atini Khamsa
av den danska koreografen och kostymören Toniah. Scenografin är av
Marianne Nilsson och ljusdesignen av Brian Njie.
De fyra konstnärerna har skapat ett väldigt fint verk tillsammans, som består av en uppfinningsrik blanding av trendig modeshow och
militärparad. Verkets sju dansare som dansar bakom svarta rep som dinglar ner från scenvinden och skapar en spännande transparens. I denna magiska scenografi dansas det i
formationer med en visst drag av street och robotdans. Med sina kosackartade och
uniformsliknande kostymer blir Atini Khamsa till ett ståtligt och pompöst inledande nummer på en underhållande och somrig dansföreställning.
Les Indomptés av den franska koreografen Claude Brumachon är aftonens mest spännande
koreografi och den dansas enormt fint av Jonathan Jordan från USA och
Joaquin Crespo från Argentina. Med nakna överkroppar och iförda vardagsjeans finns det ett rått uttryck i Jonathan Jordan och Joaquin Crespos dans till
klagande, nästan desperat musik och sång av Wim Mertens.
De båda dansarna visar prov på en mycket
temperamentsfylld dans full av djup smärta. Skulpturala och heroiska positioner ger associationer till många olika tragiska historier. Med Jonathan Jordan och Joaquin Crespo som
historieberättare kan det hela knappast bli mer gripande och medryckande.
Den israelske koreografen Itzik Galili står för föreställningens akrobatiska
slapstickkoreografi, som äger rum i en stor gul sofa. Det hela är ett utdrag av verket
Through Nana’s Eyes till udtrycksfull musik av Tom Waits.
Svensk/bosniske
Edhem Jesenkovic gestaltar en ganska manschauvinistisk kille, som vill få vad han vill ha av sin tjej. Men hämden är ljuv och han får snart sällskap i soffan av en annan man som gärna vill få sin vilja fram med honom. Det hela blir tillskojliga clownerier, där soffan blir till avstamp för en hänförande vild hopp-ackrobatik med perfekt mimik och god tajming.
Efter pausen blir Bellevues danscocktail allt mindre substantiell. Lickety Split av
spanske Alejandro Cerrudo består av en rad små stämningstablåer med enormt starkt tempo men själva koreografin är lite ytlig och föga originell. Men dansarna framför det hela på ett underhålande och bra sätt.
När föreställningen når fram till Alexej Ratmanskijs klassiska Bolero, blir det som om det hamnade en isbit i sommarens cocktail. Det finns inte någon smak av kraftfull och stark bolerodans, utan Maurice Ravels så rytmiska musik blir inte använd till något som helst i själva koreografin och den står heller inte i något speciellt spänningsförhållande till dansen.
Dansarna bär kostymer med tal på bröstet och de liknar cheerleaders. Dansarna träder fram på scenen en och en och i numerisk följd för att slutligen bilda par. Vad Ratmanskij vill säga med sin föga tempramentsfulla och flegmatiska Bolero står skrivet i stjärnorna, men det är den tristaste delen av den för övrigt så friska sommarcocktail som Kølpin har
blandat till för 18:e gången.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser