Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 05 december 2020

Från hip hop till balett på tå

2008-09-05

Fakta:

Namn: Sommerballet 2008
Plats: Bellevue Teatret, Klampenborg, utanför Köpenhamn

Alexander Kølpins 18:e Sommerballet på Bellevue Teatrets i Klampenborg är ett
trevligt återseende till musik med stor spännvidd, allt från DJ:n Mike
Sheridan till Maurice Ravel.
Konstnärligt sett är det lite uppåt och neråt från det ena året till det
andra med Alexander Kølpins Sommerballet på Bellevue Teatret.
I år har
Sommarbaletten svingat sig upp på en betydligt bättre och koreografisk mer
jämn nivå än förra sommarens version.
Programmet spänner samtidigt över en
stilistisk bredd som innefattar såväl hip hop som tåspetsbalett som
presenteras med fint flyt.
Ja själva den obligatoriska presentationen av de
medverkande dansarna sker med en charm och lätthet som även ackompanjeras av den
unge DJ:n och electro-kometen Mike Sheridan.
Han står redan på scenen och sprider klubbstämning på teatern innan dansen
startar.
Lite senare på kvällen blir det en överraskning när Sheridan till
ett soloskuggspel, som nästan blir till dans, underhåller med stämningsfull
electronica-musik.
Det är också Sheridan, som har gjort den helt rätta musiken till kvällens
första verk och enda kreation Atini Khamsa, av hip hop-koreografen Toniah.
Med god förståelse för dansarnas förankring i balett och modern dans har
Toniah lyckats kombinera hip hopens ledade rörelser och knyckar i kroppen
med balettens lätthet och piruetter i en dans för sju svartklädda figurer
som är mycket gestiskt präglad och raffinerat iscensatt med Brian Nijes
ljusdesign och Marianne Nilssons scenografi av långa hängande rep.
Programmet bjuder också på en Danmarkspremiär på spanska Alejandro Cerrudos
Lickety Split från 2006 till folklig musik av Devendra Banharts.
Tre män
och kvinnor på jakt efter kärleken bildar par i ett mjukt och sensuellt
rörelsespråk som blandar balett och modern dans.
I den välstrukturerade koreografin finns en fin känsla för grupperingar och
rumslighet, där den amerikanska dansaren Jonathan Jordan bland annat dansar
ett fantastiskt solo med höga hopp och knyck i höfterna. Och danska Julie
Strandberg, som är hemma som gäst från Les
Ballet de Monte-Carlo, bildar ett fint par tillsammans med par med Alexandre
Bourdat.
För övrigt har Kølpin valt att spela med säkra kort i år genom att ha tre
verk från tidigare sommarbaletter på årets program. Fina gedigna verk som
alla tål ett återseende. Precis som år 2006 är det full fart på energin i
Itzik Galilis humoristiska The Sofa Scene till Tom Waits hesa stämma.
Med
slapstic-komedi och precision blir det kraftfull soffdans där i år Edhem
Jesenkovic tar Tiziana Fracchiolla under behandling, och precis som i 2006
års version är det er Alexandre Bourdat, som överraskande dyker upp som den
som lägger an på Jesenkovic. En härlig komisk duo mellan två män som helt
går upp i sina roller.
I Claude Brumachons duo Les Indomptés är det svårt att inte tänka tillbaka
på det fantastiska framförandet från 2003 med tvillingbröderna Jirí och Otto
Bubénicek. Med Jonathan Jordan och argentinske Joaquin Crespo får duon med
de två utmanande männen i jeans och nakna överkroppar nu en helt annan form
av energi.
Nu är det mer ungdomlig kraft och mindre poesi i rörelserna i den
fortsatt intressanta och känsliga mansduon.
Alexei Ratmanskijs fina och dynamiskt varierade Bolero från 2003 sätter
punkt på programmet med en välstrukturerad tåspetsdans av sex av vitt
skiftande slags dansare på scenen.

Sista föreställningen 6 september.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser