Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 24 september 2020

Gustav i otakt med tiden

2008-03-30

Fakta:

Namn: Gustav III
Koreografi: Patrice Bart
Författare: Erik Näslund
Ensemble: Kungliga Baletten
Plats: Operan, Stockholm
» http://www.operan.se

Även om man intar den mest traditionsvänliga posen. Även om Gustav III faktiskt är intressant, som statschef, som människa, som tidsfenomen: både före och efter sin tid samtidigt. Även om Lars Wallin gjort fantastiska 1700-talsdräkter. Även om Erik Näslund skrivit ett hyggligt libretto med gott om dramatiska glödpunkter och tidsreflexioner. Även om Marie Lindqvist är en utmärkt och säker aktris som Gustav III:s skräckmamma. Även om Olof Westring kämpade på premiärkvällen med sin huvudroll.

Även om det finns en dramatisk drive i de tre hotfulla konspiratörerna som cirklar sig allt närmare fokus. Även om försonande drag kan uppletas: Patrice Barts koreografi är en blandad sallad på slentrian-klassiskt och neo-klassiskt i otakt med tiden, både då och nu. Kårpartierna är röriga och konventionella, mer enskilda roller drunknar i allmän profillös kostymfest. Det mest originella stildraget är några egendomliga och krångliga lyft, som på premiärdagen helt enkelt såg bökiga och ofärdiga ut.

Librettot lyfter fram en rad kända hov- och kulturpersoner vid hovet, men koreografin är oförmögen att ge dem karaktärer och ett distinkt uttryck. Patrice Bart använder inte koreografin som dramatiskt uttrycksmedel, man bara dansar. Det är en underlig sak att se så många fängslande öden dansas utan att alls fängsla.

Publicerat i Expressen 29 mars

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser