Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

Kropp, teknologi och turbotempo

2008-03-19

Fakta:

Namn: Below Red/ JINK/ Remind me
Koreografi: Tina Tarpgaard/ Lotte Sigh/
Plats: Dansescenen, Köpenhamn
» http://www.dansescenen.dk/

Short Stories på Dansescenen har visat ett fint program med teknologiska
perspektiv i Tina Tarpgaards Below Red och enormt energisk dans i Lotte
Sighs Remind me.

Störthjälmarna späns på och sen bär det av i full fart i Tina Tarpgaards trio Below Red, som
är det första verket i Dansescenens Short Stories-program.
Tina Tarpgaard är en av de mest framstående danska koreograferna när det
gäller att interaktiv teknologi. I Belowed Red lyckas hon ännu en gång på
ett begåvat sätt förena dans och teknologi så att det både ger form och
mening och visar på nya perspektiv i dansens universum.
Below Red startar redan i foajén på Dansescenen med interaktiv transmission
från dansarnas loger, där den charmerande Pierre Enaux i en direkt
videodialog med publiken värmer upp med motorcykelsdans i turbotempo. En
danssekvens som vi senare får återse på scenen.
På scenen är det, som titeln antyder, infraröda mörkerkameror som
samspelar med dansarna, vars kroppar vi i den lite för långa inledningen
bara ser som bildprojektioner i realtid, samtidigt som man kan höra hur
dansarna rör sig i det mörka rummet.
Kamerabilderna fryses och blandas elegant under den tid det är ljust på
scenen, och de tre starka och tuffa motorcykeldansarna alias Patricia Seron
Pawlik, Michaeli Bredkjær och Pierre Enaux ger sig hän på ett enormt
dynamiskt sätt i den såväl välstrukturerade som humoristiska koreografin i
fint samspel med Pelle Skovmands elektroniska ljudbilder.
Lotte Sigh är i sin koreografi Remind me inspirerad av Bob Dylans texter
som Most of the Time och If not for you. I den energiska duon om kärlekens
kontroverser är Phillip Benjamin Jenkins och Mathilde Wendelboe Dresler
fantastiskt kvicka och dynamiska i sin kraftfulla, snurrande och rullande
dans till Bjørn Svins musik med viskande stämmor, knastrande ljud och
pulserande rytmer.
Först upplever vi mannen och kvinnan på ett drömmande avstånd från
varandra, innan de hittar fram till till varandra i täta och manipulerande
duetter, där de omväxlande för varandra och både i bokstavlig och överförd
bemärkelse sitter på varandra.
Lars Egegaard Sørensens interagerande och stämningsfulla ljusdesign är
flott.
Egegaard Sørensen har också designat ljus och filmat Lotte Sighs sinnliga
dansfilm JINK,där de två kvinnliga dansarna Carolina Bäckman och Ellesiv
Selseng jagar varandra på en ridå. Filmen visas i Dansescenens foajé som
intermezzo mellan de två fina gedigna scenkonstverken på Short
Stories-programmet.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser