Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Närkontakt och ensamhet

2008-03-06

Fakta:

Namn: Closer
Koreografi: Thomas Eisenhardt
Plats: Teater Gimle, Roskilde
» http://www.archauz.dk/

Med premiären på Closer visade Åben Dans productions upp sin nya status som
egnsteater i Roskilde – Danmarks första ”danse-egnsteater”. En slags
länsteater i form av ett danskompani.

Det är glädjande att Roskilde satsar på den moderna dansen och att man har
gjort Åben Dans productions till Danmarks första utpräglade
”danse-egnsteater”. En status som det initiativrika och hitintills
Köpenhamnsbaserade kompaniet har kämpat för att uppnå sedan 2004.
Och nu har man lyckats, och nu har man också kunnat fira sin nya position
med premiären på Thomas Eisenhardts Closer på Teater Gimle i Roskilde.
Innan föreställningen började underströk kulturminister Brian Mikkelsen i
sitt invigningstal att en ”egnsteatre” inte bara ska ses som filialer till
den övriga scenonsten. ”Der er ikke én institution, der løfter den danske
scenekunst. Jeres lille kompagni kan sammenlignes med Det Kongelige Teater. I er
en døråbner til dansen,” sa den danske kulturministern.
Tillsammans med den övriga publiken fick han sedan närkontakt med
danskonsten i Closer för fyra dansare, som i samspel med bandet Kundi Bombos
elektroakustiska livemusik och Björn Ross fina videosekvenser av dansarna
tar sitt avstamp i frågan om vad närhet är.
Scenen är smart konstruerad i tio nivåer, som dansarna kan halka ner i, stå
och trampa på fläcken eller dynamiskt kasta sig upp på.
Publiken sitter
tätt inpå det nedersta scengolvet. Inte bara rent kroppsligt danarna emellan
utan även rumsligt och ljudmässigt kretsar Closer kring begreppet närkontakt
kontra avstånd i såväl mjuka och följsamma, lekande och lustiga eller
aggressiva och våldsamma uttryck.
Koreografiskt är verket med sina 70 minuter lite väl långt och
dessemellan också lite för löst i strukturen. Men man fångas hela tiden in
av dansarnas energi och utstrålning. Det är härligt att se den skickliga och
nyutexaminerade dansaren Sofia Karlsson från Skolen for Moderne Dans som är
en dynamisk och uttrycksfull dansare. Med en utmanande glimt i ögat ställer
hon sig fräckt och charmerande rakt framför publiken och imiterar dess
attityder.
Ole Birger Hansen och César Garcia påminner kroppsligen om Fyrtornet och
släpvagnen när de dansar duett tillsammans. Den lilla Garcia är otroligt
rask och livlig i sina djuriska rörelser och akrobatiska hopp, medan Birger
Hansen utmanande och farlig, men också sensuell i sin pardans med Sofia
Karlsson.
Louise Hyun Dahl är vacker och stark föreställningen igenom, inte minst i
det avslutande solot i slow motion, som avslutas med att hon står helt ensam
på den översta scenen, kanske i närkontakt md sig själv, men med ensamheten
som den mänskliga utgångspunkten.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser