Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 25 september 2020

Annorlunda dansteater

2008-03-01

Fakta:

Namn: Resan och Ett äventyr i strumpbyxor
Koreografi: Tiina Lindfors / Lassi Sairela & Eeva Soini
Musik: Metronomer - efter inspiration av György Liegeti
Plats: Tanssiteatteri Eri , Åbo
» http://www.eridance.net/

Ibland vill man inte gå hem från en dansföreställning. Kommer på sig
själv med att sitta
kvar efter ljuset tänts och applåderna dött ut och gå igenom bilderna,
rörelserna om och
om igen och känna oförklarliga känslor. Under en premiärkväll på Eri
och de där känslorna fanns där liksom framväxande från helt i början
av Tiina Lindfors
nya solostycke Resan (då en vit marshmallowkokong innehållande en
människa dominerar
scenen som en jojo).
Tiina Lindfors är makalöst produktiv. Mer än ett
nytt solostycke per
år och alla är de lika enkla, genomarbetade och opretentiösa.
Lindfors
mimar dans och
dansar mim och hon gör det bra. I Resan blir detta extra tydligt då
stycket rör sig
kronologiskt från barnets krypande ur kokongen, förbi ungdomens vånda
och medelålderns
svepande men undertryckta glädje – till att återvända till krypandet
inför döden, om än
annorlunda, med den snabba och mycket starka tolkningen av darret, i
ålders hand och
kota, i kroppen och blicken, ja verkligen i blicken som ett tillbaka
till barnet. Och för
att framhäva detta växande, denna tillbakarytm, används sex
metronomer(taktmätare) på
scenen, samtidigt som en kör med metronomer på band, saxar, hackar och
avbryter dessa.

Detta skapar ett ickeljudligt landskap av monotona, ej av människan bestämda
hörselscheman, dit in Lindfors tar sig med en slutets suck. Mod går
att dansa och
Lindfors har mycket kvar att utforska och ge.

Från metronomer till ballerinor på riktigt. Efter paus får vi
skratta. Verket
Ballerinor/Ett äventyr i strumpbyxor är ett härligt och uppmuntrande
stycke balettparodi.

Lassi Sairela och Eeva Soini har verkligen lyckats med sin parodi med bravur. Dansarna gör
ett jättejobb som
imitatörer och konspiratörer och stycket får med sig hela publiken
direkt.
Tanken är att
ge en slags know-how för de som inte känner till balettens
rörelseschema och en ordlista
bifogas.
Underbart att se Svansjön iklädas bjällror på huvudet och
annat tingeltangel och
när musiken används för att förstärka en tillbakaspolad samkoreografi
är galaglansen inte
långt borta.
Djupt inne i fonden hänger så en bild av Operans interiör som en
jättesymbol om var vi
faktiskt är någonstans och dansarna utnyttjar verkligen sitt klassiska
kunnande för att
förstöra för varandra just som om operan själv skulle legitimera och
förlåta detta
beteende.
Lassi Sairela och Dmitri Pimonov fullständigt lyser denna
kväll men lika
oförglömlig är Alexander Zilbermans med sin oroliga, liksom nästan
förargade dans.

Karl Svantesson

Fler Föreställningar

Annonser