Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Tims zoo och Teros arketyper

2007-11-18

Fakta:

Namn: Animal Park/Wavelengths
Koreografi: Tim Rushton/Tero Saarinen
Ensemble: Dansk Danseteater
Plats: Hippodromen, Folketeatret, Köpenhamn
» http://www.nddt.dk

Till Copenhagen Summerdance i Politigarden fick publiken en snabb glimt av Dansk Danseteaters sex nya dansare, men till repremiären på Animal Park fans det möjligheter att kika närmare på de nya medlemmarna i Tim Rushtons åtta dansare starka kompani. Det er sex väldigt fina dansare, som är nya, men inga danska dansare har lyckats komma igenom Dansk Danseteaters nålsöga.
Det är inte bara härligt att se nya begåvade dansare, det är också glädjande att få återse Animal Park i en reviderad och mycket bättre utgåva och tolkning än den första versionen. Den har stramats upp, så att det tidigare lite lösa och fragmentariska verket med så många sammanfogade berättelser istället har blivit till en rysligt häftig koreografi. Dessutom är scenrummet mindre på Hippodromen ån på Kaleidoskop K2, där Animal Park gavs härom året, och därför ser det inte så tomt ut när det bara är en enda dansare på scen. Intimiteten blir starkare, och publiken kommer närmare dansarna, vilket är en poäng, eftersom ett av verkets teman är voyeurism.
För övrigt kretsar Tim Rushton kring drifter och djuriskhet i sin koreografi, och han ger publiken möjligheter att studera det märkliga människodjuret på nära håll. Att få vara med om att se Tim Rushtons verk är som att se ett naturprogram om människans göranden och låtanden – från parning till bobygge. Det er både underhållande och obehagligt att komma så nära inpå dem. Tim Rushtons zoo, är aldrig trist.
Animal Park visas i ett blandprogram tillsammans med Tero Saarinens Wavelengths, som är ett modernt pas de deux om parförhållandet i med- och motgång. På samma sätt som i finsk design och arkitektur är Saarinens koreografi enkel och organisk, med en lättillgängligt gestik som enda utsmyckning.
Även Riku Niemis partitur med en marimba är minimalistisk och påminner om religiös världsmusik, på samma sätt påminner de kampsportsartade dräkterna om någon traditionell asiatisk kultur.
Parförhållandet upphöjt till en villkårslös och helig kamp är spännande att se, när den dansas av den tjeckiska dansaren Natasa Novotna och finske Henrikki Heikkilä. Natasa Novotna var också med i Sommerballetten på Bellevue och hon beträder scenen med en magnetiskt radierande utstrålning, en vacker hållning och en bländande teknik. Det är en stor glädje att se henne dansa och agera kvinnlig arketyp i Saarinens närapå dogmatiskt minimalistiska verk.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser