Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Balletmagi mellan dröm och verklighet

2007-11-13

Fakta:

Namn: Silk & Knife
Koreografi: Jirí Kylián
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige teater, Gamle scene, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk

Silk & Knife är ett sällsynt flott, musikaliskt och helgjutet program för
Den Kongelige Ballet med verk av den mästerlige koreografen Jirí Kylián.
Jirí Kylián är inte bara genial uppfinnare av danssteg. Han är också en
enastående skicklig teaterman. Effektfullt skapar han rum i rummet, leker
med kostymer och ridåer, utnyttjar raffinerade ljuseffekter, samtidigt som
han överraskar genom att både vara humoristisk och djupt allvarlig. Dessutom
är hans verk enastående musikaliska.
Alla dessa aspekter lyser på ett solklart sätt i Den Kongelige Ballets nya
program Silk & Knife, som med hela sex olika koreografier är ett sällsynt
flott, musikaliskt och helstöpt program med Den Kongelige Ballet av verk av
den mästerlige koreografen Jirí Kylián.
Men allra först får publiken komma med på en för Den Kongelige Teater en
helt ny form av presentation av teatermagins universum.
Föreställningen börjar nämligen med en promenad genom vindlande gångar och
fantastiska träkonstruktioner under Den Gamle Scene. I dessa för publiken
annars helt dålda platser har Karine Guizzo, som är före detta
Kylian-dansare på Nederlands Dans Theater, med hjälp av både dansare,
musiker, kostymer och instrument skapat en fascinerande installation,
Undergardens, av rörelse, ljud och bild.
Vi ser bland annat på ett mycket raffinerat sätt via en vinklad spegel hur
dansaren Flemming Ryberg sitter och sminkar sig till kvällens roll, som om
det vore ett foto av Per Morten Abrahamsen (berömd dansk teaterfotograf ).
Mogens Boesens utstrålning är stark och farlig som inspärrad, skrikande
och galen narr-figur, med ett fräckt horn i sidan på sin kostym.
När turen drar vidare över själva scenen, för man tillfälle att se
teaterrummet från dansarnas vinkel, innan man får sätta sig till rätta på
sin plats och titta vidare på den svart-vita filmen från
föreställningsrepetitionerna, som visas på scenens fondvägg.
På scenen starter dansen med Kyliáns fantastiska, sinnliga och spännande
Petite Mort från 1991, som man härom året kunde se delar av på Sommerballet
på Bellevue. Nu får vi se hela verket – vars titel (den lilla döden) syftar
på samlagets klimax – i sin helhet.
Sex par befinner sig på scenen i
balletten till adagiosatser från Mozarts pianokoncerter, till vilka männen
elegant jonglerar med sablar, medan kvinnorna glider omkring på scenen i
breda spanska krinoliner, som man kan göra skojiga trix med.
Lekarna fortsätter till Mozart-musik i Sechs Tänze, där dansarna iförda
rokoko-underkläder och kraftigt pudrade rokokoperuker flörtar på scenen med
lustiga upptåg.
Ett av Kyliáns viktigaste verk Bella Figura från 1995, som
elegant fokuserar på kropp, rum och sinnlighet finns också med i programmet
med enormt fina prestationer av de nio medverkande dansarna.
Karaktärsdansarna Jette Buchwald och Flemming Ryberg är dansarna mellan
”40-år och döden” (Kyliáns eget uttryk) i det nya Vivaldi-pas de deuxet, som
för tankarna till De två Gamlingarna i baletten Amors og Balletmesterens
Luner
, (Amor och balettmästarens nycker, en av de äldsta baletterna på Det
Koneliges repertoar).
Efter detta övergår allting i, glimmer och rött silke
i den stora Tjaikovskij-polonaisen från Kyliáns Archimboldo.
Men bakom glamouren döljer sig alvaret, i och med att polonaisens
festfyrverkeri förvandlas till krigslarm, och dagens mest dramatiska
händelse från nyheterna på radio som under premiäraftonen var ett brutalt
mord på Aalborg Stadion – återutsänds inför publiken på Gamle Scene.
Som en eftertänksam avslutning ges som aftenen sista verk Kyliáns nya
Schubert pas de deux till Der Leierman från Winterreise, där Gudrun Bojesen
och Thomas Lund till Randi Stenes sång ackompagnerad av Alison Smith
följsamt vaggar och smyger sig om varandra, innan de som för alltid
försvinner iväg.
Jirí Kylián har med Silk & Knife givit en stor gåva till både Den Kongelige
Ballet och publiken, och Frank Andersen har som balletmester stor anledning
att vara stolt över att han har lyckats få den här föreställningen till Den
Kongelige Teater.
Det hela gav både bravo-rop och långa stående applåder
till både dansare och koreograf.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser