Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Lustiga huset med Jiri Kylian

2007-11-02

Fakta:

Namn: Silk & Knife
Koreografi: Jirí Kylián
Plats: Det Kongelige teater, Gamle scene, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk

Mästerkoreografen Jirí Kylián överraskar på ett sätt som både leder till
glada skratt och eftertanke. Det handlar om det energiskt sprudlande
balettprogrammet Silk & Knife på Det Kongelige Teater. En helkväll i den
tjeckiska koreografens fantastiska fantasifulla värld – en välbehövlig
vitamininjektion nu när vintersäsongen har börjat.
Men balettkvällen börjar i Det Kongelige Teaters labyrintiska källargångar
där små tablåer utspelar sig i dunkla skrymslen. Det är dansare och musiker
i performance: En skallig narr med ett horn, eller kanske en hatt, som
sticker rakt ut ur magen, en rokokodam blåser i en tuta som hon har på
bröstet, och en trind rokoko-herre masar sig in i väggen, som om han ville
försvinna in i den. Det ena absurda påfundet avlöser det andra, och källaren
i det Kongelige Teater blir till ett riktigt dårhus. Röda rötter snor sig
runt i denna undre värld och vidare upp genom scengolvet, där publiken också
defilerar innan den kommer på plats, och på så vis kan man själv stå där
mitt på scenen och känna sig som en idiot, medan man blir betraktad av den
delen av publiken som redan hunnit inta sina platser.
Undergardens är en
magisk och Peter Greenaway-aktig installation, skapad av Karine Guizzo och
Yvan Dubreuil efter en idé av Jirí Kylián.
I programmet uttalar sig Jirí Kylián, om att allt han gör handlar om kärlek
och död, och det framgår också i verket Petite Mort, där herrarna dansar med
värjor osom påminner om döden, medan deras nära sammanslingrande
dans med
damerna, som dyker upp bakom en svart silkesridå, refererar till kärleken
och ”den lilla döden”.
Petite Mort är ett fyrverkeri av påhittiga lyft,
spännande formationer och delikata balanser, men även med den ironiska
humor, som är så utmärkande for Kylián.
I verket Sechs Tänze, som är ett av Jirí Kyliáns mest kända och älskade
verk, fortsätter komiken på högsta nivå. Iförda rokokonegligé
och dammiga
peruker danser, mimar och clownar balettdansarna sig igenom Mozarts Sechs
deutsche Tänze
. Det är män som glider runt i stora rokokoklänningar, och många
andra hysteriska skämt där kvinnor skenbart blir spetsade i magen när de
ligger på ett bord.
Med sin okonventionella koreografi ironiserar Jirí Kylián över den klassiska
baletten, och hans verk blir nästan till en parodi på Flemming Flindts
högstämda och melodramatiska rokokodrama Caroline Mathilde, som även har
dansats på Det Kongelige Teater under den här säsongen.
Än mer absurt och
förryckt blir det i verket Uden Titel # 2, där inte färre än 48 dansare i
färggranna kostymer myllrar fram på scenen i en storslagen show framför en
gnistrande guldridå, kulörta projektioner och fyrverkerier. Det är så
manierat och överdådigt som i en Bollywood-film, det är knappast att man
tror att det är sant.
Bela Figura är ett originellt och mycket vackert verk i rött och svart –
kärlekens och dödens färger. Iförda röda krinoliner och med bara överkroppar
gör dansarna intryck av att vara mytologiska gestalter, när de drömst svävar
ut över golvet i raffinerade stegkombinationer. Och när de kvinnliga
dansarna famnas av den svarta ridån, blir de till förföriska karyatider, som
vakar över teaterns hemligheter.
Det är en olympisk storhet över
det här
verket, det är som om gamla klassiska skulpturer för en stund har kommit
till liv.
Jirí Kylián har också koreograferat två verk speciellt för Den Kongelige
Ballet, en liten bagatell till två äldre karaktärsdansare, Jette Buchwald
och Flemming Ryberg och ett en pas de deux till två unga dansare, Gudrun
Bojesen och Thomas Lund. Och med denna alvarliga, men poetiska pas de deux
avslutas balettaftonen Silk & Knife, som helhet är den en lysande sol i
novembermörkret.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser