Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 29 oktober 2020

Uppfriskande nya sagosteg

2007-09-20

Fakta:

Namn: Den lille pige med svovlstikkerne
Koreografi: Louise Midjord
Musik: Musik: Aphex Twin, Vincent Gallo, Radiohead, Sister Nancy, Fairu
Plats: Pantomimeteatret, Tivoli, Köpenhamn
» http://www.tivoli.dk

Louise Midjords Den lille pige med svovlstikkerne (Den lilla flickan med svavelstickorna) på Pantomimeteatret bjuder
på rigtigt fina steg, men man saknar en scenografi som signalerar kall
vinter.

Treklövern Dronning Margrethe, Dinna Bjørn och James Price, har tillsammans
skapat en mycket lyckad H.C. Andersen-ballet efter sagan Fyrtøjet (Elddonet) på
Pantomimeteateret i Köpenhamns Tivoli. Nu har Tivolis balletmästare Peter Bo
Bendixen hämtat över den unga dansaren och koreografen Louise Midjord från
Den Kongelige. Ballet till Påfugleteatret, där hon har koreograferat en ny,
fin och uppforfriskande modern balett om H.C. Andersens Den lille pige med
svovlstikkerne.

Redan år 2004 koreograferade Louise Midjord en 25 minuter lång version av
Den lille pige med svovlstikkerne, som uppfördes av dansare från Den
Kongelige Ballet och South African Ballet Theatre i Sydafrika.
Året efter
gjorde hon en ny och ganska kort version till H.C. Andersen-showen i Parken.
Nu har hon alltså gjort en reviderad version av baletten från Sydafrika för
Pantomimeteatrets dansare till en musikalisk mix av bl.a. Radiohead, Vincent
Gallo och Sister Nancy.
Sagobaletten startar mycket välfunnet och poetiskt med speldosemusik av
Apehx Twin. Från första början har den härliga Carrie Walsh i titelrollen i
premiärlaget en fin, expressiv mimik i sitt mjuka rörelsespråk med
karakteristiska brutna linier. Förgäves försöker hon sälja sina
svavelstickor till de ignoranta förbipasserande på gatan, vars otålighet
Louise Midjord effektfullt koreograferat in i dansen i små vippande rörelser
på fötterna.
Desto blixtsnabbare och effektivare är föreställningens scenväxlingar.
Från gatan kommer vi med pigen in i hallen hos de aggressiva föräldrarna där
Vladimir Damianov er perfekt som den elake fadern.
Åter på gatan tänden den
lilla flickan den första svavelstickan, och vips blir scenen till en Black
Box som inrymmer den första drömmen, där den lilla flickan lär känna de fina
flickorna i staden. Här finns det riktigt fina steg till musikens långsamma
rytm i såväl flickkvartetten som i den nästföljande drömmen, där den lilla
flickan dansar ett kärleks pas de deux med pojken, alias den charmerande
Marcos Mariz.
Louise Midjord besitter en väldigt fin förmåga för att göra raffinerade
handrörelser i sin koreografi. Det gäller också för slutscenen med Katinka
Kragh som engeln, som kommer och hämtar den lilla flickan, medan folket på
gatan ignorant fortsätter att passera förbi. I den här scenen rasar snön ner
från ovan. Om det är något man förbinder med Den lille pige med
svovlstikkerne, så er det väl just kyla och snö. Därför är det synd att man
har varit tvungen att spara på scenografin, så gatuscenerna dansas inför ett
av Pantomimteatrets gamla fondkulisser med stadshus och sommargröna trän.
En likadan misspassning är det även i scenen hos den lilla flickans
föräldrar där den gamla fonden signalerar allt annat än fattigdom, på samma
sätt som faderns kritstrecksrandiga kostym och moderns blåa klänning. I
gengälld är det danska klädesmärket Baum und Pferdgartens kostymer till
folket på gatan enkla och fungerar bra.
I Pantomimeteatrets Elddonet råder det en väldigt fin treenighet mellan
dans, musik och scenografi. Denna treenighet saknar man i Den lille pige med
svovlstikkerne. Men det är ett fint initiativ att låta Louise Midjord
koreografera för Pantomimen, och när säsongen löper mot sitt slut kan man
lugnt konstatera att Peter Bo Bendixen har givit baletten på Tivoli ett
riktigt fint konstnärligt lyft under denna säsong.

Säsongens sista föreställningen på Pantomimeteatret av denna föreställning ges 21
september.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser