Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Le Sacre du Printemps som science fiction

2007-09-05

Fakta:

Namn: Gallaåbning af Aarhus Festuge 2007 med Le Sacre du printemps
Koreografi: Klaus Obermaier
Plats: Musikhuset, Århus
» http://www.aarhusfestuge.com

Med bönfallande blick sträcker flickan ut sina händer efter hjälp, strax innan hon ska offras mitt framför näsan på publiken. Med 3D-glasögon kommer publiken ohyggligt nära de starka känslorna hos den utvalda i Klaus Obermaiers tredimensionella version av Le Sacre du Printemps. Men samtidigt finns det också en sorts distansering på samma sätt som det blir på internet, när man kan betrakta varandra via en webbkamera utan att vara nära varandra i rummet. Det handlar om närvaro och frånvaro, verklighet och virtuell dito, förfluten tid och framtid i österrikiske Klaus Obermaiers tolkning av Nijinskijs och Stravinskijs odödliga mästerverk, baletten Le Sacre du Printemps.

Den vitklädda Julia Mach är verkets enda dansare och hon rör sig på en liten scen invid en stor projektionsduk, som hon via kameror projiceras över på. Till att börja med skriver Julia några bokstäver ur det kirylliska alfabetet i luften, och på samma sätt som hon själv projiceras över på duken, blir även bokstäverna projicerade där. De röda bokstäverna formar sig i ring runt dansaren, angriper henne och följer med så högt och runtomkring henne så att det formas till ett gitter som håller henne fången.
Lite senare förvandlas tecknen till en slags jätteormar eller bläckfiskaktiga fångst-armar, och jorden under hennes fötter böljar likt ett stormande hav. Kanske kan de stora fångst-armarna också ses som en slags rötter i likhet med dem som finns nere i den jord hon ska offras till. Och kanske inte heller Klaus Obermaiers tolkning av Le Sacre du Printemps handlar om ett offer i traditionell betydelse, utan om en frivillig undanflykt till den virtuella världen, för flickan skapar ju sitt eget rum genom att skriva de kirylliska skrivtecknen, som så småningom blir till hennes fängelse och undergång.
Bevisligen lämnar flickan den verkliga världen och träder in i den virtuella, där hon slutligen går upp i atomer i en Stjärnornas Krigs-aktig final.
Inspirationen till detta hämtar Klaus Obermaier från science fiction filmer som Matrix och The Fifth Element, och på samma sätt som i dessa filmer så skapar han en framtidsvision som både fascinerar och skrämmer.
Klaus Obermaier fick idén till sin experimentella version av Le Sacre du Printemps på Aarhus Universitet vid ett seminarium om möjligheterna att skapa med 3D, och nu har alltså föreställningen äntligen haft premiär på sin födelseplats. Temat for årets “festuge” i Aarhus är rörelse, och det finns också mycket mer av rörelse i Klaus Obermaiers futuristiska verk än egentlig dans. Men projektet som sådant är väldigt spännande och visar på nya möjligheter för danskonsten, på samma sätt som också den ursprungliga versionen av Le Sacre du Printemps en gång gjorde år 1913.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser