Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Sagan som försvann

2007-08-30

Fakta:

Namn: Den lille pige med svovlstikkerne
Koreografi: Louise Midjord
Författare: H.C. Andersen
Plats: Pantomimteatret, Tivoli, Köpenhamn
» http://www.tivoli.dk

Det är inte så ovanligt att man gör en balett av en saga av H.C. Andersen på Pantomimeteatret på Tivoli i Köpenhamn. Men att man har premiär på julsagan Den lille pige med svovlstikkerne en varm augustikväll är ovanligt. Det är lika konstigt att återanvända en scenografi med kullerstensgata och korsvirkeshus, samtidigt som kostymer och musiken är modern. Och varför säljer den lilla flickan svavelstickor på gatan samtidigt som hennes välbärgade familj bor i en fin lägenhet med höga träpaneler dekorerade med koppargrytor. Och varför ler den lilla flickan så glatt nästan hela tiden som hon går barfota runt på gatorna om vintern. Och varför har hon fått en så stor klänning att alla rörelserna drunknar i den.
Det är svårt att förstå logiken och spänningen i berättelsen i Pantomimeteatrets version av Den lille pige med svovlstikkerne med koreografi av Louise Midjord. På grund av att föreställningen är så väldigt illa genomförd blir den inte till någon större upplevelse för publiken, som nästan frestas att gå vidare till någon annan av Tivolis många attraktioner.

Det finns dock några fina idéer i föreställningen, som exempelvis när de jäktade stadsborna apatiskt står och vippar på tå, fullständigt uppfyllda av sig själva och sina egna små göromål. Eller när den aggressive fadern står och skakar på fläcken som om han drabbats av en chock som fryser fast honom på stället i manisk vrede. Det är en fin idé att byta ut den gamla mormodern mot en vitskrudad ängel utan någon definierbar ålder och på så sätt accentuera det tidlösa och eviga i den hinsides världen.
Annars är Den lille pigen med svovlstikkerna ett blodlöst verk, trots den exotiska musiken och de orientalieska dansrörelserna med händerna vinklade upp med handflatorna uppåtvända. På en utomghusscen i en nöjespark krävs det ett festligare verk med mer fart och fläkt och färgrikedom, annars drunknar det i allt annat som pågår runtomkring.
Kanske borde koreografen och Pantomimeteatret ha låtit den gamle Andersen få ligga till sig litet – han har ju varit väldigt flitigt använd på sista tiden och istället borde de ha valt något helt modernt till nöjesparkens tiljor. Louise Midjord har ju tidigare givit prov på att hon kan skapa spännande och skojig dans.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser