Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 20 oktober 2020

Gudadans på Grønnegårds Teatret

2007-07-30

Fakta:

Namn: Ballet på Grønnegårds Teatret
Koreografi: Balanchine, Tim Rushton, Jorma Elo, Bournonville
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Kunstindustrimuseet på Bredgade i Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk

Nikolaj Hübbe som Apollon är ett starkt kort i det mångsidiga
sommarprogrammet med Den Kongelige Ballet, som efter föreställningarna på
på Grønnegårds Teatret i Köpenhamn fortsätter på turné runtom i Danmark.

Nikolaj Hübbe är en dansare, som verkligen kan fylla en hel teaterscen med
sin karismatiska utstrålning och sin intensiva närvaro. Och det kan han lika
gärna om scenen råkar befinna sig utomhus och under bar himmel i den stora
vackra trädgården till Kunstindustrimuseet på Bredgade i Köpenhamn.
Den 39-åriga dansaren, som till nästa sommar tillträder befattningen som
balettchef, (eller balletmester som man säger på danska), för Den Kongelige
Ballet, fängslar med sin blick, sin musikaliska frasering och sina väl
genomarbetade rörelsekvaliteter, så snart har träder ut på scenen i
kvällsolen som guden Apollon. Det ett självklart dragplåster på Den
Kongelige Balletts sommarprogram, att Nikolaj Hübbe har kommit hem från New
York för att dansa titelrollen i Balanchines odödliga mästerverk.
/
Tre vackra musor har han med sig på scenen: Femke Mølbach Slot, Caroline
Cavallo och Silja Schandorff som var för sig är poesiens, mimkonstens och
dansens musa, och vackert och ömt bildar Nikolaj Hübbe och Silja Schandorff
par i ballettens mjuka, lyriska pas de deux.
Några små skönhetsfel förekom på premiärkvällen i Apollon, men
lyckligtvis kunde några få sekunders strul med den digitakt inspelade
Stravinskij-musiken inte få guden från New York på fall.
Tim Rushtons trio Triplex från 1999, som ursprungligen koreograferades
till sommarballetten på Frederiksborg Slot och därefter har dansats utomhus
på Politigården av Dansk Danseteater, har nu även hittat vägen till
trädgården på Bredgade. Den lekande, lustfyllda dansen med massor av skojiga
vridningar på höfterna till Bachs 5:e pianokoncert är verkligen värd att
återse, och den dansas nu fint av den unga treklövern Femke Mølbach Slot,
Sebastian Kloborg och Alexander Stæger.
Från den föregående säsongen bjuder det mångsidiga programmet på
Grønnegårds Teatret på duoen 10 to Hyper M, som var finske Jorma Elos bidrag
till Den Kongelige Ballets firande av Mozarts 250-årsjubileum. Precis som
till urpremiären på scenen Takkelloftet i november skorrar sammansättningen
av tre vitt skilda Mozartverken fortfarande lite illa. Men det är en fröjd
att se Silja Schandorff och Fernando Mora iförda smala svarta jeans, när de
smidigt och raffinerat utför Jorma Elos koreografi med karakteristiska
böljande armar, raffinerad handgestik och djuriskt vidöppen blick.
Lämpligt är det naturligtvis på ett sommarprogram som förmodligen blir sett
av en del turister och som går på turné runt i Danmark att presentera utdrag
ur den tredje akten ur Napoli. Det råder ingen brist på dansglädje eller
geist bland de totalt tolv dansare i pas de six och tarantella från
Bournonvilles balett. Både herrar och damer och då inte minst Caroline
Cavallo – bjuder på fina soloprestationer. Men vi har sett Bournonville
dansas bättre och mer homogent, och Den Kongelige Ballets varumärke framför
andra bör sitta som det ska varje gång det visas. Så kanske det också blir,
när dansarna har hunnit vänja sig vid det lutande scengolvet på
utomhusteatern.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser