Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Dronning Margrethe ser till att det slår gnistor om elddonet

2007-07-21

Fakta:

Namn: Fyrtøjet, (Elddonet)
Koreografi: Dinna Bjørn
Musik: James Price
Ensemble: Scenografi og kostumer: H.M. Dronning Margrethe
Plats: Pantomimeteatret, Tivoli
» http://www.tivoli.dk

En käck soldat, en skön prinsessa, en häxa med röd portvinsnäsa, en hovdam som leker Miss Marple och tre raska vovar skapar sagolik glädje på Pantomimeteatret i Tivoli. Det är naturligtvis H.C. Andersens härliga saga Fyrtøjet, (Elddonet) som det hela handlar om.

För tredje gången gör Dronning Margrethe scenografin och kostymerna till en H.C. Andersen-föreställining på Tivolis Pantomimeteater, och som vid de två tidigare gångerna Kærlighed i Skarnkassen, (Kärlek i soptunan) 2001 och Tommelise, (Tummelisa) 2005) sker det i samarbete med kompositören James Price och koreografen och regissören Dinna Bjørn, som annars är balettchef på Finlands Nationalopera. Denna gång överträffar de tre samarbetande konstnärerna sig själva i en mycket uppfinningsrik och skojig tolkning av Fyrtøjet.

Vladimir Damianov danser den rådige soldaten, som helt fräckt bryter mot alla föreskrifter, men som ändå vinner både prinsessan och kungariket. Längst ner i ett ihåligt träd vid landsvägen, som soldaten marcherar på, bor tre charmerade hundar som soldaren råkar på. Den största av dem som har ögon så stora som Rundetårn, och i scenografin är detta uppenbart genom att två Rundetårn bokstavligt talat växer fram ur hundens ögonhålor. Det är verkligen en mycket påhittig idé. Smart har man också arrangerat hur soldaten hugger huvudet av häxan och att det sen trillar ner på scengolvet som en boll, som soldaten resolut sprakar iväg. Denna scen verkar inte barbarisk som i ett våldsamt dataspel, utan är istället befriande grotesk, på samma sätt som en riktig saga bör vara. Så det är bara att tacka för att den gamla sagan inte har censurerats och gjorts om till en politiskt korrekt föreställning, utan fortfarande besitter den ursprungliga och orginellt djärva fräckhet, som är typisk för den commedia dell’arte, som hör Pantomimeteatret till.

Mycket underhållande är också prinsessens hovdam, som dansas av Katinka Kragh. Med en fantastiskt uttrycksfull mimik dansar hon en ganska nördig detektiv-hovdam, som med överdimensionerat förstoringsglas går på jakt efter de hundar som har fört bort prinsessan i skydd av nattens mörker. Slug som hon är sätter hon ett kryss på dörren som hundarna, med prinsessan på ryggen, försvinner bakom, så att hon på dagen kan peka ut den riktiga dörren för kungen. Men den minsta hunden, med ögon som tekoppar, är smartare än hovdamen och målar kyss på alla dörrar. Alla dörrar med vita kryss som dansar runt med varandra gestaltar den förvirring som råder i hovet, efter att den snabba lilla hunden har varit igång under natten. Ännu en riktigt bra och originell idé.

Fyrtøjet innehåller många iderika scenväxlingar och finurliga lösningar i rekvisitan, till exempel blir soldatens fönster förvandlat till en säng, och de blommiga gardinerna blir till romantiskt sänglinne. Dessa små lustiga scenografiska påfund skapar tillsammans med de dansande dörrarna och den tokroliga hovdamen föreställningens underhållande stämning. Dessutom innehåller Fyrtøjet en fin blanding av mim, gestik och balett – plus lite modern moonwalk, så den tar verkligen ett brett grepp om Tivolis sagolystna publik.

Spelas till den 23 september. Se spelplanen på www.tivoli.dk

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser