Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Buskar i parken

2007-06-16

Fakta:

Namn: Volpone
Koreografi: Alexander Öberg
Plats: Runtom i Stockholms parker
» http://www.stadsteatern.stockholm.se/

De senaste dagarnas flämtande värme har redan kungjort sommarens ankomst. När sen Parkteatern har öppnat butiken för säsongen är saken offentligt bekräftad i huvudstaden.

Och ingen park utan buskar. ”Buskis”, det kärleksfulla hatordet för grovt tillyxad och därför inte så djupsinnig teater är en del av utomhusteaterns tradition. Parkteaterns öppenhet kräver att man spelar med stora bokstäver, och det är inget fel på det. I sig.

Stora bokstäver blir det också när Alexander Öberg regisserar Volpone av Ben Jonson, Shakespeares samtida. Pjäsen som utspelar sig i Venedig (precis som Shakespeares köpman) bygger på italienska pjästyper av dåtida högsta mode. Jonson gör en skojig nidbild av girigheten och fifflet med hjälp av en förslagen ädling, Volpone, och hans ännu smartare betjänt, Mosca. Alexander Öberg har attackerat en klassiker genom att låta de olika rollerna öppna eget, vilket ofta blir roligt.

Problemet är att dessa lustfyllda utvikningar inte lyckas återknyta till pjäsen, som övergår till att bli något i bakgrunden i största allmänhet. Rentav något som är i vägen och hindrar Peter Gardimer i rollen som den skröplige gubben att dra iväg i ytterligare en roliga musical-utvidgning som absolut inte har något med saken att göra. Vilket i sig är roligt.

Det är allt annat än amatörmässigt: goda aktörer laborerar med sina roller. Crossdressing är alltid kul, den larvigt dygdiga Celia spelas av Jonas Kruse i bästa Monty Python-tradition, liksom kortväxta Malin Halland blir hans överdrivet ridderliga kavaljer i samma anda. Men en gemensam ton och känsla för pjäsens innersta (enkla) mening har inte rotats så pass att den går över rampen som en idé och en känsla.

Volpone spelas en hel månad och kanske den kommer att stampas ihop lite tätare med tiden. Den är en av få helt nya produktioner i Parkteatern, det mesta framöver är prövade och säkra kort. Men bra! Charlotte Engelkes eller Clownen Manne, Orionteaterns makalösa Cosí fan tutte eller den knastertorra men charmigt blommiga Linnémonologen: Om sättet att tillhopa gå. Gratis. Då är det sommar i Stockholm.

Receninen är publicerad i Expressen 9 juni

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser