Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 22 september 2020

Dans som genererar energi

2007-05-08

Söndagen den 29 april firades Internationella Dansdagen. Och som av en händelse blommade Västsveriges dansliv i år precis lagom upp. Säsongen har varit ovanligt tam och tom i hela landet. När nu intresset för, nyfikenhet på och kunskaperna om dans de senaste åren brett ut sig alltmer är det synd att själva konstformen har tappat luften. Spännande koreografi har blivit sällsynt på scenerna. Istället handlar det mesta om processer. Efter år av kulturpolitiskt frontarbete verkar många danskonstnärer nära ett behov av inre arbete.
Skånes dansteater utmärker sig med en varierad repertoar av hög konstnärlig halt och dansant kvalitet. I Malmö står koreografin fortfarande i centrum. Det nya programmet Spring, med Rui Hortas kvillrande Stream och Angelin Preljocajs utmanande Våroffer, är en lysande slutpunkt för Marie Brolin-Tani som konstnärlig ledare. Och det starka Per Jonssonprogrammet Pers planet borde få gästa fler scener i väst än Kungsbacka.
Nå, men knopparna som springer ut här just nu? Tillför de dansen någon ny energi?

På Dansbyrån studio visar Marika Hedemyr Just in time med overhead-apparaten i fokus. Koreografen har spännande idéer att utveckla, men bilderna överskuggar nästan helt koreografin. Dansaren Maria Mebius-Schröder får helt enkelt dansa för lite.

Kvällen delas med en annorlunda koreografisk injektion. Paula de Hollanda mixar i Ogum & Co i stan afro-brasilianska stilar med västerländska, framför allt streetdans. Det blir mer show än konstnärligt helhet, men en show som gungar gott med levande musik.
Jeanette Langert utexaminerades från Danshögskolans koreografilinje för ett år sedan och presenterade då Mera Mera under Dansbiennalen. I veckan kunde det återhållna och skarpt koncentrerade solot (dansat av Monica Milocco) återses på Atalante. Langerts arbete kan säkert ge Göteborg koreografisk förstärkning.
Starkast intryck gör dock Gunilla Witts Karins krig. Fredagens premiär på Palladium i Alingsås håller allt vad tidigare work in progressvisningar lovat. Anna Westbergs dansporträtt av poeten Karin Boye under hennes sista timmar i livet är imponerande och helgjutet in i minsta detalj. På en timme sammansmälter ett stycke av dansens och nutidens historia i ett djupt gestaltat människoöde. Gunilla Witt står för dikt och regi, men koreografin är resultatet av ett tätt samarbete dansaren. Dan Tommi Hildéns musik och Kia Nordqvists scenbild, mask och kostym är kongeniala delar i en helhet som både leker med och förskjuter den gängse bilden av sköldmön Boye och hur hon dog i Alingsås 1941.
Så stark kan dansen vara när den blommar på allvar. Då genererar den ny energi.

Lis Hellström Sveningson

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten 29 april 2007.

Fler Nyheter

Annonser