Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Carl Bildt som Gunnar Papphammar

2007-04-27

Fakta:

Namn: Aber Dabei – en bagatel for to
Koreografi: Kitt Johnson och Samuel Gustavsson
Musik: Sture Ericson
Plats: Festsalen, Store Kannikestræde 19, Kbh.
» http://www.kittjohnson.dk

Den svenske performern Samuel Gustavsson liknar med sina små glasögon en yngre
utgåva av Carl Bildt, och med sine enormt trassliga rörelser minder han om
Gösta Ekmans alltid så oturdrabbade karaktär Gunnar Papphammer. Det är med andra ord
en oerhört skojig performance som Kitt Johnson och Samuel Gustavsson har
utvecklat tillsammans med kompositören och musikern Sture Ericson.

Samuel Gustavsson gestaltar en mycket egensinnig och ohjälpsam bibliofil, som är så
disträ, att han till och med skulle kunna gå vilse i en telefonkur. Hela tiden tappar han koncepten genom att trassla in sig i ledningar, gamla tidningar, kartotekskort och framför allt böcker. Det är en människa som lever och andas för sina böcker och en av föreställningens vackraste och mest poetiska scener äger rum när han sitter på golvet bland sina älskade böcker till tonerna av Serge Gainsbourgs
udödliga kärlekssång Je t`aime samtidigt som han rockar loss i extatiska rörelser, det är en sann bokmal bland sina böcker.

Precis på samma sätt som när Gunnar Papphammer ska svara i telefon, bliver det även ett elddop för Samuel Gustavssons karaktär att severa kaffe till Sture Ericson.
Först blir han rädd för några konstiga ljud i köket och glömmer helt bort kaffet och när han äntligen lyckas ställa fram en kopp kaffe och en kanna mjölk på den bok som han använder som bricka, håller han på att tappa alltsammans för att han samtidigt försöker knyta sin ena sko. Plötsligt har han fått boken med kaffekoppen på ryggen, och vad göra sen?
Det blir till en vansinnigt skojig scen som ändå leder till att kaffet och mjölken kommer fram till Sture Ericson utan att en enda droppe spills ut på vägen. Samuel Gustavsson är nämligt en otroligt skicklig jonglör.

Det finns många andra tragikomiska scener, han är exempelvis på vippen att falla ner i det schakt där han kastar ner allt i, som han inte vet vad han ska göra av. Aber Dabei är nämligen inte bara ett situationskomiskt stycke, det är även ett verk med existentiella djup.
Föreställningen ställer frågor om vad vi vill med våra liv och vad som är meningen med det hela.
I sitt sökande efter tillvarons mening lutar sig Samuel Gustavssons bibliofila figur ut genom fönstret med en kikare och han söker också efter sanningen i sina böcker, papper och kartokek. Det enda han inte tittar på är sig själv, och kanske är det just där som själva svaret på frågorna är förborgade. I sitt sökande efter sanning och mening i tillvaron bygger bibliofilen ihop en slags flygmasin av sina saker och förbereder sig för att resa ut i världen. Det är en scen som påminner om Don Quixote, som far ut i världen med allt sitt världsförbättrarnit. Men flygmaskinen som består av möbler, böcker och kartotek havererar och sprids över hela golvet. Vår hjälte kommer ingen vart, och som ett bevis på sina förlorade drömmar tömmer han helt uppgiven alla sina kartotekskartonger ut över hela röran. Aber Darbei slutar inte med någon happy End, men den ger en mängd uppslag att tänka på och där man kan känna igen sig i sin egen lilla värld. I och med detta igenkännande blir föreställningen verkligen till en tragikomisk uplevelse för åskådarna.

Efter föreställningen den 24 april intervjuade den legendariske
danskritikern Erik Aschengreen koreografen Kitt Johnson samt de två
medverkande, artisten Samuel Gustavsson och musikern Sture Ericson.

Under samtalet berättade Kitt Johnson, att det i föreställningen fanns en önskan om att få arbeta med nycirkus och den humor som finns i denna genre. Detta gjorde hon för första gången i föreställningen The Lemonkeepers från 2004. Förutom nycirkusen tar även Aber Dabei
sin utgångspunkt i en text av Gertrud Stein, men själva texten försvann under arbetsprocessens gång, efter som den gjorde föreställningen alltför explicit.

Samuel Gustavsson svarade på Erik Aschengreens frågor, att han i det
kreativa arbetet med Aber Dabei har försökt frigöra sig från sin förankring nycirkus och bara hade försökt leka fritt. Han ville bryta ny mark och upptäcka något nytt och på så sätt har den professionella lek uppstått som utgör själva kärnan i föreställningen.

Och på frågan om vad han ville med sin karaktär, berättade Samuel Gustavsson, att han helt enkelt ville beröra sin publik.
Sture Ericson förklarade, att han redan på ett tidigt stadium visste, vad han ville göra till Kitt Johnsons idéer och att han undan för undan skapade sitt musikaliska bidrag till föreställningen. Vid varje föreställningstillfälle finns det dock marginaler för en viss improvisation, berättade musikern och kompositören, som tycker mycket om att arbeta med Kitt Johnson:
”Tillsammans med Kitt får jag alltid göra nya saker för hon tar med mig in i sammanhang som jag inte tidigare har sett och på så sätt får jag lära mig något nytt”, berättade Sture
Ericson.

Slutligen förklarade Kitt Johnson att titeln Aber Dabei, som ju betyder att det finns ett litet men, eller en hake med något, eller ”ett Aber” som man säger på svenska. Det är dock ett uttryck som är mest känt bland den äldre delen av den danska befolkningen, väster om Stora Bält. Det är något som Kitt Johnson, som själv härstammar från Fyn, till sin stora förvåning har kommit fram till.
Idag förstår även Erik Aschengreen och alla vi andra detta uttryck.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser