Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 22 oktober 2020

In på bara skinnet

2007-04-23

Fakta:

Namn: Spring: Våroffer och Stream
Koreografi: Angelin Preljocaj och Rui Horta
Ensemble: Skånes Dansteater
Plats: Malmö Opera och Musikteater
» http://www.skanesdansteater.se

Att knipa en av Europas hetaste koreografer för stora scener är ett kap.
Skånes Dansteater är först i Sverige med att få sätta upp ett verk av
Angelin Preljocaj, och det blev hans Våroffer (för Berlin-operan 2001) som
nu möter våren i Skåne. Orkar vi ens fråga varför inte Stockholmsoperan har
hunnit före?
Dessutom inleds kvällen med ett helt nytt verk, skapat direkt
för Skånes Dansteater av Rui Horta, portugis och ”överallt” där dans finns,
bl a har han gjort ett verk för Cullbergbaletten.
Skåne får nu avnjuta Stream till musik av John Adams; ett vackert stycke som
dansas framför skärmar med vattenprojektioner.

Dansen befnner sig i dialog med vattnet, än kvickt strömmande, än stormigt
skummande, än i stilla väntan. Ensemblen är fint samtrimmad i Hortas
koreografi som växlar snabbt mellan unisona partier och solisistiska. Men
den strömmar också snabbt förbi, jämfört med den tunga, grymma Våroffer som
följer.

Preljocaj har sagt sig vilja bryta med den manliga traditionens blick på
kvinnlig sexualitet. Den grymma ritualen där en ung kvinna offras till
våren, har han översatt till vår tids exponering av sex, aggressivitet och
kvinnors kroppar. Stravinskijs musik pulserar skoningslöst till de unga
männen som river av tjejerna på överkroppen, men dansen ger också plats för
de unga kvinnornas lust och spelet mellan könen. Slutligen är det ändå en
ung kvinna som offras: hennes absolut nakna dans blir en rysare och en bön
om nåd och respekt, en ände på nerslitningen av sexualitet och kärlek.

Skåneensemblen dansar den dansanta, intrikata koreografin utmärkt; synkront
men ändå med starka individuella uttryck, lätt men med tung driv mot
slagverkens dån. Tina Peschel som den utvalda kan få stenar att gråta.
Hennes tunna, bleka kropp i protest och uppgivenhet är smärtsamt utsatt, men
glöder ändå av lust, stolthet och styrka.

Skånes Dansteater har lyckats finna rätt stil, plats, storlek och
ambitionsnivå. Marie Brolin-Tani som snart avgår som konstnärlig ledare kan
vara stolt: hon lämnar över ett modernt danskompani som vet vad det gör.

Artikeln är tidigare publicerad i Expressen den 22 april.

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser