Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Vårens stora offerdans

2007-04-19

Sexualiteten står i fokus i franska Angelin Preljocajs Le Sacre du
Printemps, som på lördag har premiär med Skånes Dansteater på Storan i
Malmö. Bara tre veckor senare kan man få uppleva urpremiären på finska Jorma
Uotinens splitternya tolkning av Stravinskij-baletten på Operaen på Holmen
med Den Kongelige Ballet.

Det ligger vårstämning, offerstämning och köttsliga lustar i luften, när
Stravinskijs Le Sacre du Printemps bjuder till dans på bägge sidor av Sundet
under de kommande veckorna.
Och både när Skånes Dansteater på lördag intar
Storan i Malmö i franske Angelin Preljocajs koreografi från 2001, och när
Den Kongelige Ballet i maj dansar finske Jorma Uotinens nya kreation i
Operaen på Holmen, är det med en närapå 80 man stark orkester i
orkesterdiket.
– Det är inte lätt att skapa någon stor skandal idag, ler Angelin Preljocaj
och syftar på urpremiären i Paris 1913 och Nijinskij och Stravinskijs
ursprungliga Le Scare du Printemps. En urpremiär, som blev till en av
scenkonstens största skandaler någonsin. Först och främst på grund av
Stravinskijs revolutionerande, rytmiska musik, men också på grund av den
extatiska dansen med inåtvända fötter, ickeklassiska linjer och kroppslig
tyngd mot golvet.
–Jag försöker inte på något vis skapa skandal med min koreografi. Den
kommer nog inte att förarga, allra mest överraska, att den utvalda unga
flickan i min version dansar naken, berättar Preljocaj, som inför premiären
har kommit till Malmö, där det annars har varit hans assistent, Naomi
Perlov, som har stått för instuderingen.
Tematiskt följer Preljocaj i sin koreografi för 12 dansare i hög grad den
ursprungliga berättelsen om den vårliga tillbedjelsen av jorden med sin
växtlighet och utväljandet av den unga flickan som påkallas av förfäderna
och den cirkeldans som sker runtom det utvalda offret. Men har gör även
baletten till en modern historia om sexualitet.
– Jag har ägnat mig mycket åt möjligheterna att röra mig i fältet mellan det
universella och det personliga. Både gruppen och individen försöker i min
version att hitta sin plats och sexuella personlighet. Jag tycker att det är
på tiden att tala om kvinnans sexuella lust och rättigheter. Under
århundraden är det mannen som har innehaft den sexuella makten. Därför gör
kvinnorna i början av min balett genom en lek anspråk på sina egna sexuella
begär.
Inte desto mindre verkar det ytterst förödmjukande när gruppen i Preljocajs
balett kastar sig över den unga, utvalda kvinnan och sliter alla kläder av
henne.
– Poängen är att den nakna, sårbara kvinnan övervinner förödmjukelserna och
reser sig och blir starkare än gruppen eller samhället runtomkring henne.
Det är inte hon, utan de andra som slutligen blir offer för sin egen ångest
inför hennes nakenhet.
Ibland använder ju sig moderna samhällen av
nakenheten för att förödmjuka, på så sett som vi har sett med fångarna i
Irak. Men påtar man sig nakenheten som något naturligt och är ansvarig för
sin kropp så kan nakenheten vara stark och imponerande, säger den 50-åriga
Preljocaj som själv är pappa till två tonåriga döttrar, som han även hoppas
kommer att ta ansvar för sin sexualitet i en tid där nakenheten tar sig så
många olika uttryck.

På beställning från Daniel Barenboim

Egentligen trodde inte Angelin Preljocaj att han skulle komma att göra
koreografi till Le Sacre du Printemps, även om han som koreograf har arbetat
med Stravinskijs musik i närapå 20 års tid. Redan år 1989 koreograferade han
Les Noces och 1995 Eldfågeln.
– Jag tycker väldigt mycket om Stravinskij, men jag har alltid varit rädd för
att ge mig i kast med Le Sacre du Printemps, för det finns redan så många
fantastiska versioner av stora koreografer, bland andra av Béjart.
Och jag
blev fullkomligt golvad när jag på 1990-talet fick se en rekonstruktion av
Nijinskijs version med Parisoperns Balett. Jag formligen grät över att se
att ett verk från början av 1900-talet var mycket modernare än det mesta av
den koreografi som jag ser idag. Nijinkskij var verkligen före sin tid.
Och det var ytterligare en anledning till att jag inte ville göra någon egen
koreografi till den.
Men en dag fick Preljocaj ett oväntat telefonsamtal från Daniel
Barenboim, som han vid den tidpunkten inte alls kände personligen.
– Barenboim berättade för mig, att han älskade Le Sacre du Printemps, att
han ofta dirigerade verket, men inte längre bara ville uppföra det som
koncert. Stravinskijs musik skulle återbördas till dansen, och han ville
väldigt gärna, att jag skulle göra en ny koreografi till Baletten vid
Staatsoper i Berlin med honom som dirigent.
Först avböjde Preljocaj förslaget. Men när Barenboim insisterade och sa,
att musiken var full av hemligheter och att den fortfarande bar på stark
uttryckskraft idag, så slutade det hela med att Preljocaj tackade ja.
– Mina förutsättningar var att hälften av dansarna skulle komma från mitt
eget kompani. För det handlar ju om musik med starka fysiska uttryck och
sensualism, därför blev det viktigt för mig att just i detta verk på förhand
väl känna några av dansarna. Det är än idag mycket svår musik att dansa
till. Den leder alltid till diskussioner mellan de dansare som vill räkna
takterna och de som inte vill göra det. De som inte vill göra det, inbillar
sig att de är så fria. Men om man behärskar musikens rytmer och taktarter in
exactum, kan man ju komma ur sitt eget fängelse, få en massa energi och nå
mycket längre i sitt uttryck, säger Preljocaj, som älskar att utmanas av
komplex musik.
Utöver samproduktionen med baletten vid Staatsoper i Berlin 2001 är det
tills nu bara Preljocajs eget kompani, som har uppfört hans Le Sacre du
Printemps. Det är därför en stor ära, att Marie Brolin-Tani som en
avslutning på sina sex år som konstnärlig ledare för Skånes Dansteater har
fått rättigheterna till att uppföra verket. Och som Marie Brolin-Tani själv
säger:
– Preljocajs koreografi är såväl fysiskt som psykiskt en av de största
utmaningar, som Skånes Dansteater hittills har haft.
Och samtidigt som Skånes Dansteater börjar dansa sin vårdans i Malmö, kan vi
i Köpenhamn börja nedräkningen inför Jorma Uotinens nya version av Le Sacre
du Printemps, där 28 dansare från Den Kongelige Ballet medverkar på scenen.

Vibeke Wern

FAKTA

Angelin Preljocaj är född i Frankrike i 1957 av albanska föräldrar. Han är idag en av Frankrikes främsta koreografer och har koreograferat kompanier över hela världen. År 1984 grundade han Ballet Preljocaj, som nu har sin hemvist vid Centre Chorégraphique National i Aix-en-Provence.
Den Kongelige Ballet hade förra våren premiär på hans balett La Stavaganza.

Skånes Dansteater har den 21 april premiär på programmet Spring
Storan i Malmö. Förutom Angelin Preljocajs Le Sacre du Printemps inryms i programmet ett uruppförande av den portugisiske koreografen Rui Hortas Stream. Malmö musikteaters orkester dirigeras av
Mathew Rowe.

Den 12 maj är det urpremiär på Jorma Uotinens Le Sacre du
Printemps med Den Kongelige Ballet, Den ges på Operaen på Holmen tillsammans med Sidi Larbi Cherkaouis
Stravinskij-ballet L’homme de Bois. Dirigent för Det KMongelige kapel är Michael Schønwandt respektive Thomas
Søndergård.

Se vidare www.skanesdansteater.se
samt
www.kglteater.dk

Fler Nyheter

Annonser