Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 01 december 2020

Snygg barnföreställning för vuxna

2007-01-30

Fakta:

Namn: Kung Kristina
Koreografi: Malin Hellkvist Sellén
Plats: Dansens Hus, Stockholm
» http://www.dansenshus.se

En vän till mig jobbar med att göra animerade filmer, oftast för reklam.
Senast var dock uppdragsgivaren en annan. Hon skulle göra filmer till
Tekniska museet som på ett enkelt sätt skulle förklara tekniska fenomen, som
hur tillexempel ett batteri fungerar. Filmerna skulle passa alla åldrar. Det
krävde tydlighet. Det var det absolut svåraste hon gjort berättade hon.
Är
det inte också just den aspekten som barn- och ungdomsförfattare brukar
nämna? I filmer, böcker och föreställningar avsedda för ungdomar och barn
kan man inte schabbla bort ogenomtänkta konstnärliga idéer, bakom vare sig
fina bilder eller konstiga metaforer. För att barn ska förstå krävs det att
vara tydlig. Barn går inte att lura, tillskillnad från kulturtanter och
gubbar i den fina teatersalongen.
I Malin Hellkvist Selléns performance Kung Kristina talar dansarna
långsamt i stora och vita megafoner. De säger saker i stil med
”jag ville
fråga chans på Stefan, men jag var tvungen att fråga klassens snyggaste tjej
istället” och ”jag vill inte vara tjej, men jag vill inte heller vara kille”
När de inte blottar sina tankar, så brottas de i tystnad eller dansar. Till
Jill Johnssons hit Crazy in Love fläker de med armarna som bakgrundsdansarna
i melodifestivalen. Dolly Partons vibrerande stämma blir soundtrack till
tryckaren på diskot, där bara tjejer och killar förväntas dansa med
varandra.
Som i Séllens tidigare produktioner poppar snapshots av hur
människor ser ut – framför allt hur de rör sig och ofta från populärkultur,
upp genom hela föreställningen.
De representerar tillexempel hur töntigt
tjejerna i alla sångduos dansar, men hur självsäkert männen i samma duos rör
på höfterna.
I Kung Kristina klär även dansarna av och på sig Drottning
Kristinas gigantiska klänning.
Föreställningen är Selléns första
barnföreställning och utgör en av delarna i den queerfeministiska
koreografiserien never ending fight.
Den visar hur heteronormen genomsyrar
alla nivåer i samhället – från populärkulturen till skolans värld.
Som
vanligt i Séllens produktioner är det enkelt, genomtänkt och snyggt. Så som
både barn- och vuxenföreställningar alltid borde vara.
En bonus i
föreställningen är den relativt nyutbildade dansaren Emelié Garmen. Hon
överträffar de andra två dansarna. I såväl Drottning Kristinas svepande
fäktningsrörelser, som i bakgrundsdansarnas töntiga handviftningar.

Josefine Wikström

Fler Föreställningar

Annonser