Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 20 oktober 2020

Överklassmakt, metrosexuellt skruvade kön och neondisko

2006-11-22

Fakta:

Namn: Bättre Folk
Koreografi: koreograf: Malin Hellkvist Sellén
Musik: Snap, Corona, Culture Beat, Haddaway, Scorpions, mm
Ensemble: Dansare: Emelie Jonsson, Heidi Lehotoranta, Marianne Kjaersund, Audrey Jade Littman
Plats: Dansens Hus, Stockholm
» http://www.danseteater.dk

Hur ser postpostfeministisk performance ut egentligen? På dans- och
performancefestivalen Impulstanz i Wien, tidigare i somras, visades verk som
eventuellt skulle kunnahänföras till just den kategorin.
I amerikanska
Ann Liv Youngs performance Solo syntes två tjejer, nakna och insmetade i
chokladsås, skrika Gorillazhits. Och i schweiziska Alexandra Bachzetsis Gold
glänste silverbikinis och Missy Elliot hördes.
Det handlar om kön,
representation och makt. Ganska politiskt med andra ord.

Könsrepresentation, politik och populärkultur finns också i koreografens
Malin Hellkvist Selléns snygga och imponerande verk Bättre folk. I veckan
gästade den Dansens hus i Stockholm.

På scenen syns en lång kille med provocerande bakåtslickad frisyr och grå
nylonskjorts. Han kliver in i mitten av ringen. Hetsigt juckar han fram och
tillbaka med bäckenet till Culture Beats Mr Wayne. Han torkar han sedan
svetten lite nonchalant från pannan och flinar brett mot de tre andra i
battlet – också de klädda i shorts och vita tubsockor i loafers.
Erik
Westerlunds imponerande ljusdesign lyser upp hela Lilla scenen på Dansens
hus som en självlysande Mondriansk neongrön ruta. När färgerna sedan skiftar
under verkets gång, så liknar det ett minimalistiskt 80-talsdisko.

Det mest imponerande med Bättre folk är när juckningsbattlet och de
uppkäftiga gångstilarna blir till ett originellt rörelsespråk.
Kropparnas
rörelser går inte att placera in i något fack, de representerar ingenting
tydligt. Men samtidigt skymtas klumpiga balettsekvenser, hård breakdance och
överklassdansen Charleston.

Konceptkonstens Sol Le Witt menade att idén går före allt. Bättre folk tar
ingen hänsyn till publiken, och den ser ut att följa sin idé rakt av. Det
gör den väldigt bra.

Josefine Wikström

Fler Föreställningar

Annonser