Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

En dansant hyllning till Mozart

2006-11-19

Fakta:

Namn: Dans Mozart!: In search of …./Uden titel #1/10 to Hyper M
Koreografi: Pär Isberg, Louise Midjord/Jorma Elo
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Takkelloftet, Operaen på Holmen
» http://www.kglteater.dk

I Dans Mozart! på Takkelloftet hyllar Den Kongelige Ballet Mozarts
250-årsjubileeum med en stark finsk, sprudlande svensk och djurisk dansk
duo.
Vilken härlig blandning av dans och Mozartmusik i svenske Pär Isbergs duo
In Search of….. En perfekt avslutning på det tredelade programmet Dans
Mozart! på Takkelloftet, där Den Kongelige Ballet med tre mycket olika nya
nordiska koreografier firar Mozart 250-årsfödelsedag.
Med Gudrun Bojesen och Thomas Lund på scenen har Pär Isberg i sitt verk valt
att skapa koreografi till ett balettpar, som inte bara är ypperliga dansare,
men också bägge två spelar piano på scenen. Därför har hans muntra duo In
Search of…., där de två dansarna gör entré i rokokoinspirerade kläder och
pudrade peruker, också har en speciell charm och poesi och är det verk som
sätter Mozarts musik bäst och starkast i fokus.
Pär Isberg låter förmodligen inspirerad av Mozart-figuren i filmen Amadeus
Thomas Lund bära sig spralligt åt i livliga skutt och hopp, medan hans
fingrar såväl strävar efter att komma åt tangenterna som in under de många
lagren under kärestans kjolar.
Iklädd rosa strumpor och tåspetsskor väntar
inte heller den koketta och flörtiga Gudrun Bojesen med att få kläderna av
Herr Mozart, så detta pas de deux utvecklar sig både till en skojig, mjuk
och sensuell par och soff-dans, medan Julian Thurber tar över som pianist på
scenen.
Stark och raffinerad pardans är det också i finske Jorma Elos öppningsverk
10 to Hyper M, där Marie-Pierre Greve och Jean-lucien Massot i hypermoderna,
strama, svarta kläder ger sig smidigt och dynamiskt i kast med Mozarts musik
i en koreografi som har prägel av den karakteristiska finska råa styrkan.
Här är fina lyft, böljande armar och eleganta, lekande och djuriska attacker
med huvud och händer hos de härliga dansarna som har en sån cool look. Och
det är verkligen härligt att efter en längre tids frånvaro få se
Marie-Pierre Greve vara tillbaka i tåspetsdansen i en så strålande form.
Den musikaliska sammanställningen av fyra olika Mozartverk i Jorma Elos 10
to Hyper M är inte helt lyckad. Och den unga danska koreografen Louise
Midjord, som kommer från Den Kongelige Ballets egna led, har i sin duo Uden
Titelt #1
helt enkelt valt att låta kompositören från bandet Blue Foundation
dekonstruera Mozarts musik. Det har hon självklart en idé med i ett verk som
på ytan liknar en sagoartad Disney-idyll, men på ett mycket aktuellt sätt
handlar om rädslan för det främmande.
Mads Blangstrup har de intressantaste rörelserna i Louise Midjords
koreografi, där han med fina rörelsekvaliteter intar scenen som ett yrvaket
rådjur bland scenografins Bambi-figurer och foton av ljusgrön bokskog. I sin
fascination för den vackra skogsflickan, alias Kizzy Howard, som dessvärre
inte får några vidare spännande dansrörelser, förklär han sig så småningom
som Bambi i hopp om at kunna närma sig den rädda flickan och få lite av den
kärlek som hon i stora mått ägnar djuren.
Det finns många goda idéer i Louise Midjords Uden Titel #1, men för lite
substans i koreografin.
I likhet med till de övriga verken på programmet
Dans Mozart! har Annette Nørgaard skapat raffinerade kostymer och Anders
Poll har gjort en flott ljusdesign.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser